Det har gÄtt nÀstan tre Är sedan Trafikverket och kommunen kom överens om att vÀlja den OstlÀnkskorridor som gÄr under namnet Steninge. DÄ bestÀmdes ocksÄ att en ny jÀrnvÀgsstation ska byggas vid Kallerstadsleden, strax vÀster om StÄngÄn.
Nu pÄgÄr arbetet med att spika den exakta spÄrlinjen och att bestÀmma om den nya stationen ska vara markförlagd eller byggas upphöjd pÄ pelare.
Men Ă€ven om det mesta nĂ€r det gĂ€ller OstlĂ€nken och stationen i Linköping verkar avgjort sĂ„ har debatten inte tystnat â snarare tvĂ€rtom. InsĂ€ndarsidorna har pĂ„ sistone fyllts av det ena kritiska inlĂ€gget efter det andra, de flesta med innebörden att det vore bĂ€ttre att anvĂ€nda den befintliga jĂ€rnvĂ€gsstationen.
En av insÀndarskribenterna Àr JÀrnvÀgsfrÀmjandets Bengt Walla.
â Steninge ligger dubbelt sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n centrum, och vi vet att en fördubbling av avstĂ„ndet innebĂ€r en halvering av antalet gĂ„ende tĂ„gresenĂ€rer. Vi har tagit fram ett förslag om utbyggnad av den befintliga stationen som skulle kosta en tiondel av Steningestationen, sĂ€ger Walla.
VĂ„ren 2023 var Trafikverket sysselsatt med att â pĂ„ regeringens uppdrag â hitta sĂ€tt att minska kostnaderna för OstlĂ€nken. En av de saker man kom fram till var just att det vore betydligt billigare att dra nya spĂ„r lĂ€ngs den gamla stambanan till den befintliga stationen. Skillnaden mellan detta och ett nytt stationslĂ€ge pĂ„ Steninge bedömdes till 2,1â3,6 miljarder kronor.
ĂndĂ„ valde Trafikverket snabbt bort den lösningen. Argumenten var flera:
⹠Att bygga ut det befintliga stationsomrÄdet skulle ha en mycket stor pÄverkan pÄ tÄgtrafiken under byggtiden.
⹠Det skulle fÄ en stor pÄverkan pÄ tidsplanen.
⹠Det Àr inte förenligt med kommunens planer för stadsutveckling pÄ grund av barriÀrverkan.
⹠Det Àr utrymmesbrist för anslutande kollektivtrafik (bussar).
â Vi skulle behöva göra stora utfyllnader i StĂ„ngĂ„n för att kunna dra OstlĂ€nksspĂ„ren till den befintliga stationen. Dessutom Ă€r det svĂ„rt att bygga dĂ€r samtidigt som vi har den pĂ„gĂ„ende jĂ€rnvĂ€gstrafiken. Det betyder att vi skulle fĂ„ lĂ€ngre byggtider, kommenterar Trafikverkets projektledare Andreas Hult.
Att det skulle krÀvas utfyllnader i StÄngÄn hÄller inte JÀrnvÀgsfrÀmjandet med om.
â Vi har visat att det gĂ„r att dra nya spĂ„r Ă€ndĂ„. Det finns dessutom plats för StĂ„ngĂ„dalsbanan, sĂ€ger Bengt Walla.
Utfyllnader eller inte â att Ă€ndra sig om stationens placering i det hĂ€r lĂ€get skulle innebĂ€ra att man mĂ„ste backa flera Ă„r i planeringen, pĂ„pekar Andreas Hult.
â Det skulle betyda en försening pĂ„ 3â5 Ă„r, sĂ€ger han.
Det kanske allra tyngsta argumentet för att Trafikverket valde bort den befintliga jÀrnvÀgsstationen var kommunens instÀllning. Politikerna tog tydlig stÀllning för Steningealternativet, som gör det möjligt att riva upp rÀlsen i centrum och bygga ut innerstaden. SÄ hÀr kommenterar kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S):
â Steninge Ă€r det alternativ som ger oss minst barriĂ€rer och störst möjligheter att utveckla staden. Det blir förstĂ„s barriĂ€rer med det nya lĂ€get ocksĂ„, men vi flyttar ut dem en bit frĂ„n innerstaden, sĂ€ger hon.
â Det kommer ocksĂ„ att bli fler och fler som pendlar till och frĂ„n Linköping. DĂ„ behöver vi bygga ut för den lokala kollektivtrafiken. Det Ă€r lĂ€ttare att hitta bra lösningar för det vid det nya stationslĂ€get, fortsĂ€tter Kristina Edlund.
Steningestationen hamnar cirka 1 400 meter frÄn Stora torget, jÀmfört med 800 meter till dagens station. Det Àr vÀl en stor nackdel?
â Staden kommer att vĂ€xa. Om ett antal Ă„r kommer man kĂ€nna att man Ă€r mitt i centrum nĂ€r man kliver av i det nya stationslĂ€get i Steninge ocksĂ„.
BefolkningstillvÀxten har ju avstannat. Behöver staden vÀxa sÄ mycket som ni har planerat?
â Ja, Ă€ven om vi har skrivit ner prognoserna sĂ„ pekar de nu Ă€ndĂ„ pĂ„ att vi kommer att vĂ€xa med 1 000 Linköpingsbor varje Ă„r. SĂ„ vi kommer att behöva bygga ut staden, inte bara med bostĂ€der utan med kontor, affĂ€rslokaler och restauranger.
En insÀndarskribent ansÄg att Linköpingsborna borde fÄ folkomrösta om stationslÀget. Vad sÀger du om det?
â Jag Ă€r vĂ€ldigt glad för att Linköpingsbor engagerar sig i OstlĂ€nken. Det Ă€r den största satsningen pĂ„ jĂ€rnvĂ€g som staten gör pĂ„ över 100 Ă„r och det innebĂ€r mycket för vĂ„r framtid i Linköping. Men kommunen kommer inte att jobba för en folkomröstning. Vi har stor politisk enighet om Steninge och det skulle bli vĂ€ldigt stora förseningar om man Ă„terigen skulle utreda det nuvarande stationslĂ€get, sĂ€ger Edlund.
Att strÀckningen till en ny station vid Steninge Àr flera miljarder kronor dyrare Àn att följa de nuvarande spÄren till den gamla stationen belastar inte den kommunala budgeten, utan statens.
DĂ€remot Ă€r det kommunen som fĂ„r bekosta sjĂ€lva stationsbyggnaden â och om man vill ha en station i upphöjt lĂ€ge kommer Trafikverket att krĂ€va att kommunen betalar cirka fem miljarder kronor för det. Den frĂ„gan ska Linköpings politiker ta stĂ€llning till under vĂ„ren.
StĂ„ngĂ„dalsbanan och Tjustbanan har brutits loss frĂ„n utredningen om OstlĂ€nkens dragning och ska utredas 2025â2027. Trafikverket har tidigare förordat en station i Tannefors och anslutning till stambanan mot Norrköping. Kommunen har kontrat med ett förslag om en slutstation i Hackefors, alternativt en ny strĂ€ckning runt flygplatsen â samtidigt som man sagt att kommunen inte Ă€r beredd att betala för en sĂ„dan lösning.