Dyrare och lĂ€ngre – men beslutet om stationen stĂ„r fast

En ny jĂ€rnvĂ€gsstation vid Steninge blir flera miljarder kronor dyrare Ă€n att bygga ut den gamla. Dessutom nĂ€stan fördubblas avstĂ„ndet till centrum. Byggplanerna kritiseras – men Trafikverket och kommunledningen vidhĂ„ller att en ny station Ă€r det bĂ€sta för Linköping.

I den vÀnstra (södra) delen av den hÀr korridoren Àr det tÀnkt att OstlÀnken ska gÄ, för att inte pÄverka reningsverket och Tornet.Till vÀnster i bild Àr den nuvarande stationen markerad.

I den vÀnstra (södra) delen av den hÀr korridoren Àr det tÀnkt att OstlÀnken ska gÄ, för att inte pÄverka reningsverket och Tornet.Till vÀnster i bild Àr den nuvarande stationen markerad.

Foto: Trafikverket

Linköping2025-01-15 05:00

Det har gĂ„tt nĂ€stan tre Ă„r sedan Trafikverket och kommunen kom överens om att vĂ€lja den OstlĂ€nkskorridor som gĂ„r under namnet Steninge. DĂ„ bestĂ€mdes ocksĂ„ att en ny jĂ€rnvĂ€gsstation ska byggas vid Kallerstadsleden, strax vĂ€ster om StĂ„ngĂ„n. 

Nu pÄgÄr arbetet med att spika den exakta spÄrlinjen och att bestÀmma om den nya stationen ska vara markförlagd eller byggas upphöjd pÄ pelare.

Men Ă€ven om det mesta nĂ€r det gĂ€ller OstlĂ€nken och stationen i Linköping verkar avgjort sĂ„ har debatten inte tystnat – snarare tvĂ€rtom. InsĂ€ndarsidorna har pĂ„ sistone fyllts av det ena kritiska inlĂ€gget efter det andra, de flesta med innebörden att det vore bĂ€ttre att anvĂ€nda den befintliga jĂ€rnvĂ€gsstationen.

En av insÀndarskribenterna Àr JÀrnvÀgsfrÀmjandets Bengt Walla.

– Steninge ligger dubbelt sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n centrum, och vi vet att en fördubbling av avstĂ„ndet innebĂ€r en halvering av antalet gĂ„ende tĂ„gresenĂ€rer. Vi har tagit fram ett förslag om utbyggnad av den befintliga stationen som skulle kosta en tiondel av Steningestationen, sĂ€ger Walla.

Bengt Walla köper inte argumentet om barriÀrer.  "BarriÀrer löser man med broar och tunnlar. HÀrifrÄn JÀrnvÀgsparken kan man bygga en gÄng- och cykelbro över JÀrnvÀgsgatan, spÄromrÄdet och StÄngÄn", sÀger han.
Bengt Walla köper inte argumentet om barriÀrer. "BarriÀrer löser man med broar och tunnlar. HÀrifrÄn JÀrnvÀgsparken kan man bygga en gÄng- och cykelbro över JÀrnvÀgsgatan, spÄromrÄdet och StÄngÄn", sÀger han.

VĂ„ren 2023 var Trafikverket sysselsatt med att – pĂ„ regeringens uppdrag – hitta sĂ€tt att minska kostnaderna för OstlĂ€nken. En av de saker man kom fram till var just att det vore betydligt billigare att dra nya spĂ„r lĂ€ngs den gamla stambanan till den befintliga stationen. Skillnaden mellan detta och ett nytt stationslĂ€ge pĂ„ Steninge bedömdes till 2,1–3,6 miljarder kronor.

ÄndĂ„ valde Trafikverket snabbt bort den lösningen. Argumenten var flera:

‱ Att bygga ut det befintliga stationsomrĂ„det skulle ha en mycket stor pĂ„verkan pĂ„ tĂ„gtrafiken under byggtiden.

‱ Det skulle fĂ„ en stor pĂ„verkan pĂ„ tidsplanen.

‱ Det Ă€r inte förenligt med kommunens planer för stadsutveckling pĂ„ grund av barriĂ€rverkan.

‱ Det Ă€r utrymmesbrist för anslutande kollektivtrafik (bussar).

– Vi skulle behöva göra stora utfyllnader i StĂ„ngĂ„n för att kunna dra OstlĂ€nksspĂ„ren till den befintliga stationen. Dessutom Ă€r det svĂ„rt att bygga dĂ€r samtidigt som vi har den pĂ„gĂ„ende jĂ€rnvĂ€gstrafiken. Det betyder att vi skulle fĂ„ lĂ€ngre byggtider, kommenterar Trafikverkets projektledare Andreas Hult.

Andreas Hult Àr projektledare pÄ Trafikverket.
Andreas Hult Àr projektledare pÄ Trafikverket.

Att det skulle krÀvas utfyllnader i StÄngÄn hÄller inte JÀrnvÀgsfrÀmjandet med om.

– Vi har visat att det gĂ„r att dra nya spĂ„r Ă€ndĂ„. Det finns dessutom plats för StĂ„ngĂ„dalsbanan, sĂ€ger Bengt Walla.

Utfyllnader eller inte – att Ă€ndra sig om stationens placering i det hĂ€r lĂ€get skulle innebĂ€ra att man mĂ„ste backa flera Ă„r i planeringen, pĂ„pekar Andreas Hult.

– Det skulle betyda en försening pĂ„ 3–5 Ă„r, sĂ€ger han.

Det kanske allra tyngsta argumentet för att Trafikverket valde bort den befintliga jÀrnvÀgsstationen var kommunens instÀllning. Politikerna tog tydlig stÀllning för Steningealternativet, som gör det möjligt att riva upp rÀlsen i centrum och bygga ut innerstaden. SÄ hÀr kommenterar kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S):

– Steninge Ă€r det alternativ som ger oss minst barriĂ€rer och störst möjligheter att utveckla staden. Det blir förstĂ„s barriĂ€rer med det nya lĂ€get ocksĂ„, men vi flyttar ut dem en bit frĂ„n innerstaden, sĂ€ger hon.

– Det kommer ocksĂ„ att bli fler och fler som pendlar till och frĂ„n Linköping. DĂ„ behöver vi bygga ut för den lokala kollektivtrafiken. Det Ă€r lĂ€ttare att hitta bra lösningar för det vid det nya stationslĂ€get, fortsĂ€tter Kristina Edlund.

Steningestationen hamnar cirka 1 400 meter frĂ„n Stora torget, jĂ€mfört med 800 meter till dagens station. Det Ă€r vĂ€l en stor nackdel?

– Staden kommer att vĂ€xa. Om ett antal Ă„r kommer man kĂ€nna att man Ă€r mitt i centrum nĂ€r man kliver av i det nya stationslĂ€get i Steninge ocksĂ„.

– En station vid Steninge ger oss större möjlighet att utveckla Linköping, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S). Bilden Ă€r frĂ„n tillfĂ€llet nĂ€r det första spadtaget togs för OstlĂ€nken i JĂ€rna.
– En station vid Steninge ger oss större möjlighet att utveckla Linköping, sĂ€ger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S). Bilden Ă€r frĂ„n tillfĂ€llet nĂ€r det första spadtaget togs för OstlĂ€nken i JĂ€rna.

BefolkningstillvÀxten har ju avstannat. Behöver staden vÀxa sÄ mycket som ni har planerat?

– Ja, Ă€ven om vi har skrivit ner prognoserna sĂ„ pekar de nu Ă€ndĂ„ pĂ„ att vi kommer att vĂ€xa med 1 000 Linköpingsbor varje Ă„r. SĂ„ vi kommer att behöva bygga ut staden, inte bara med bostĂ€der utan med kontor, affĂ€rslokaler och restauranger.

En insÀndarskribent ansÄg att Linköpingsborna borde fÄ folkomrösta om stationslÀget. Vad sÀger du om det?

– Jag Ă€r vĂ€ldigt glad för att Linköpingsbor engagerar sig i OstlĂ€nken. Det Ă€r den största satsningen pĂ„ jĂ€rnvĂ€g som staten gör pĂ„ över 100 Ă„r och det innebĂ€r mycket för vĂ„r framtid i Linköping. Men kommunen kommer inte att jobba för en folkomröstning. Vi har stor politisk enighet om Steninge och det skulle bli vĂ€ldigt stora förseningar om man Ă„terigen skulle utreda det nuvarande stationslĂ€get, sĂ€ger Edlund.

Att strĂ€ckningen till en ny station vid Steninge Ă€r flera miljarder kronor dyrare Ă€n att följa de nuvarande spĂ„ren till den gamla stationen belastar inte den kommunala budgeten, utan statens. 

DĂ€remot Ă€r det kommunen som fĂ„r bekosta sjĂ€lva stationsbyggnaden – och om man vill ha en station i upphöjt lĂ€ge kommer Trafikverket att krĂ€va att kommunen betalar cirka fem miljarder kronor för det. Den frĂ„gan ska Linköpings politiker ta stĂ€llning till under vĂ„ren.

StĂ„ngĂ„dalsbanan och Tjustbanan har brutits loss frĂ„n utredningen om OstlĂ€nkens dragning och ska utredas 2025–2027. Trafikverket har tidigare förordat en station i Tannefors och anslutning till stambanan mot Norrköping. Kommunen har kontrat med ett förslag om en slutstation i Hackefors, alternativt en ny strĂ€ckning runt flygplatsen – samtidigt som man sagt att kommunen inte Ă€r beredd att betala för en sĂ„dan lösning.

I den vÀnstra (södra) delen av den hÀr korridoren Àr det tÀnkt att OstlÀnken ska gÄ, för att inte pÄverka reningsverket och Tornet.Till vÀnster i bild Àr den nuvarande stationen markerad.
I den vÀnstra (södra) delen av den hÀr korridoren Àr det tÀnkt att OstlÀnken ska gÄ, för att inte pÄverka reningsverket och Tornet.Till vÀnster i bild Àr den nuvarande stationen markerad.
Fakta om OstlÀnken

StrĂ€cka: Linköping–JĂ€rna
LĂ€ngd: 160 kilometer, varav 23 i tunnel. 
Antal broar: 150.
TÄghastighet: 250 km/h.
Tidsplan: Byggnation 2024–2034, öppning för trafik 2035.
Nya resecentrum: Linköping, Norrköping, Skavsta, Nyköping, VagnhÀrad.
Budgeterad kostnad: 91,4 miljarder kronor (i 2021 Ärs prisnivÄ).

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!