SD vill inte flytta järnvägsstationen

Den politiska enigheten om en järnvägsstation vid Steninge är inte total.
– Vi vill inte flytta stationen. Det är storhetsvansinne, säger Chris Dahlqvist (SD).

Chris Dahlqvist (SD) vill bygga ett nytt stationshus – men inte vid Kallerstadsleden utan vid dagens Resecentrum.

Chris Dahlqvist (SD) vill bygga ett nytt stationshus – men inte vid Kallerstadsleden utan vid dagens Resecentrum.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2025-06-04 16:00

På tisdagen presenterade S+M-styret hur Linköpings nya järnvägsstation ska byggas när Ostlänken dras genom staden. Beskedet handlade inte om den geografiska placeringen, utan om att stationen ska vara markförlagd och inte upphöjd på pelare.

Placeringen, vid Kallerstadsleden nära Tornet, klubbade kommunfullmäktige redan i mars 2022 i full enighet.

Men nu vill Sverigedemokraterna skrota planerna på att flytta stationen. Ett argument är att den hamnar 500 meter längre från dagens centrum än den gamla stationen.

– Vi vill ha en centralstation i Linköping. Det blir helt enkelt inte en centralstation med det nya läget, säger Chris Dahlqvist (SD).

Så här tänker sig Linköpings kommun att S:t Larsgatan skulle kunna se ut när den förlängs bort till nya centralstationen.
Så här tänker sig Linköpings kommun att S:t Larsgatan skulle kunna se ut när den förlängs bort till nya centralstationen.

Enligt SD finns det dessutom mycket pengar att spara på att i stället utveckla dagens station.

Planeringen för Ostlänkens dragning genom Linköping – inklusive stationens placering – har ju kommit långt. Är det inte för sent att protestera nu?

– Nej, jag tror att våra kompetenta tjänstemän är fullt kapabla till att planera om och göra det relativt snabbt, säger Dahlqvist.

Även Järnvägsfrämjandet har propagerat för att utnyttja dagens stationsområde och menar att det dessutom går att ansluta Stångådalsbanan där. 

Trafikverket och S+M-styret vidhåller dock att läget vid Kallerstadsleden är bättre. Niklas Borg (M) pekar till exempel på möjligheterna att utveckla ytorna vid Stångån när den gamla rälsen kan rivas upp.

– Det kommer att vara en riktig diamant i vår stad, där vi verkligen får möjlighet att integrera staden med vattnet på ett sätt som jag tror att många av oss verkligen ser fram emot, sade Borg vid tisdagens pressträff.

Karta: Dagens järnvägsstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!