Det har kommit flera klagomål angående den bristande telefontillgängligheten till patientnämnden. Patienter vittnar om att det kan ta flera dagar innan de ens kommer så långt att de får knappa in sina uppgifter i systemet.
Läs mer: Äldre klagar på sjukvårdens telefonsvarare
I flera fall har patienter kontaktat sin vårdcentral för att be personalen där om hjälp att komma i kontakt med ögonkliniken. Det belastar vårdcentralerna konstaterar patientnämnden.
På ögonkliniken känner man till problemet och jobbar på att förbättra tillgängligheten säger Eva-Lena Zetterlund, produktionsenhetschef för Sinnescentrum.
– De sliter med problemet, berättar hon.
Just nu, berättar hon också, berör det främst kliniken på US i Linköping, men även den i Norrköping har haft liknande problem.
Den bakomliggande orsaken uppges vara personalbrist.
– Vi är inte nöjda med detta. Kanske finns problemet också att finna i telefonsystemet. Som patient har man behov av att prata med någon, inte få ett automatsvar, säger Eva-Lena Zetterlund.