I slutet av förra veckan kunde Corren berätta om LHC:s planer på att bygga om en av barerna i Saab arena till vad som populärt kallas för en Craftbar där utbudet ska breddas och där det fritt översatt ska säljas "hantverksöl". På grund av SHL:s stora sponsoravtal med Spendrups kommer det dock inte att finnas några sorter från lokala bryggerier.
Det har väckt starka reaktioner.
Inte minst på sociala medier.
Andreas Fejes och Viktor Hansen, grundare och ägare till Vreta kloster bryggeri respektive Centralbryggeriet, är starkt kritiska.
"Pinsamt och rent felaktigt av dem att säga att de satsar på hantverksöl. Hoppas de ändrar språkbruket – säg som det är, de skapar en industriölbar med ett bredare utbud än en stor stark. Det är en skymf mot alla oss 400 små hantverksbryggerier i Sverige och inte minst mot oss som är verksamma i Linköping. De behöver inte köpa öl från oss, men de ska banne mig inte bidra till craftwashing och nedvärderande av hantverksölbranschen", skriver Andreas Fejes i ett inlägg på Facebook.
Centralbryggeriet skriver i sin tur så här:
"Självklart har vi förståelse för att huvudsponsorer behöver synas och att samarbeten med stora aktörer ofta är en förutsättning för att driva en arena. Det är helt i sin ordning att man väljer att bygga barer där Spendrups står för sortimentet. Problemet uppstår först när man kallar det för något det inte är – när man sätter etiketten Craftbeer bar på ett koncept som saknar både hantverk och lokal förankring.
Att anta att publiken inte ser skillnad på industribrygd lager och genuin hantverksöl är att underskatta både deras smak och deras intelligens. LHC borde sträva efter att leva upp till sin egen devis "tillsammans är vi starka" – inte "tillsammans med Spendrups är vi starka". För det är först när man inkluderar det lokala, det oberoende och det äkta som man på riktigt bygger något hållbart"
Carl-Johan Stålhammar tycker att kritikerna skjuter över målet.
Han säger:
– Craftbar är ett koncept från Spendrups, precis som Kallzon (som också finns i Saab arena) är ett annat. Vi tar in ett färdigt koncept och har aldrig själva använt begreppet "hantverksöl". Det känns som om man snöat in på termer. Vi har ett avtal som är vi nöjda med, som är bra för oss, men som också begränsar vårt utbud. Det är fritt fram för lokala bryggerierna att kontakta Spendrups om de vill vara med i deras produktkatalog.
– Är det så mycket att bli förbannad på? Att vi gör om en liten bar i Saab arena? Jag måste säga att det har tagit alldeles för stora proportioner. Det är valfritt om man vill välja att se det som "kul att de utökar sortimentet" eller på något annat sätt, säger Stålhammar.
Av övriga klubbar i SHL har Växjö sedan tidigare en "craftbar" i sin arena. I Scandinavium i Göteborg finns en bar med öl från 27 lokala bryggerier, men skillnaden där är att eventföretaget Got Event driver barer och kiosker.
– Scandinavium har inte samma avtal som övriga klubbar har med Spendrups, eftersom det inte är Frölunda själva som driver barerna, säger Carl-Johan Stålhammar.
På diverse inlägg på Facebook har han också fått kritik för att han i artikeln, apropå att det också planeras en cavabar i arenan, uttryckte det så här:
"Ett tjejgäng kanske hellre vill dricka lite bubbel än öl”.
– Det var bara ett exempel, för att förtydliga att vi vill bredda sortimentet. Hade jag sagt "en ledningsgrupp med bara män" hade det också blivit fel. Det tänker jag inte ens bemöta, säger LHC-basen.