Maja, 13, fick tusentals sms av sin lärare • "Var fruktansvärt"Maja, 13, fick tusentals sms av sin lärare • "Var fruktansvärt"

Maja, 13, fick tusentals sms av sin lärare • "Var fruktansvärt"

Linköping
Lästid cirka 6 min

Högstadieläraren skickade tusentals sms till sin 13-åriga elev, flera av olämplig karaktär. Han sparkades – men fick nyligen en halv miljon kronor i skadestånd.
Nu berättar flickans föräldrar om hur dåligt deras dotter mått, ilskan de själva känt och chocken när de upptäckte de 12 000 hemliga sms:en.
– Vår dotter sitter i sängen och skakar av ångest. Samtidigt får hennes förövare skadestånd och kan söka nya lärarjobb.

Elin tvingar telefonen ur dotterns hand. Sittandes vid köksbordet börjar hon scrolla i den sms-konversation som pågått mellan dottern och den manliga läraren i sju månader. 

– Sms:en tog aldrig slut. Det var fruktansvärt.

Majas föräldrar saknar familjens berättelse i den medierapportering som har varit. "Hon var inte bara en 13-årig elev som fick tusentals olämpliga sms från sin lärare. Hon var ett barn som manipulerades av en vuxen man", säger mamman.
Majas föräldrar saknar familjens berättelse i den medierapportering som har varit. "Hon var inte bara en 13-årig elev som fick tusentals olämpliga sms från sin lärare. Hon var ett barn som manipulerades av en vuxen man", säger mamman.

I början av april kunde Corren berätta att kommunen betalat ett skadestånd till den manlige lärare som 2023 blev sparkad efter att ha skickat tusentals sms till sin elev. Anledningen: uppsägningen hanterades inte korrekt.

Efter artikeln får Corren ett mejl. Det är 13-åringens föräldrar. Vi kallar dem Elin och Robin.

I tre år har de legat lågt för att skydda sitt barn. Nu vill de berätta vad en gränslös lärare och 12 000 sms gjort med deras dotter, som vi har döpt till Maja.

– Hon var ett barn när det här hände. Hon har mått så jävla dåligt, rent ut sagt, säger föräldrarna. 

När Maja börjar högstadiet får hon en ny mentor. Maja har enligt föräldrarna alltid varit ett oroligt barn som sökt trygghet hos vuxna förebilder. Därför blir Elin och Robin glada när det visar sig att den nya mentorn är engagerad i sina elever.

– Vi pratade med honom på telefon några gånger och litade på honom, säger pappa Robin.

"Elin"

Sms:en tog aldrig slut. Det var fruktansvärt.

Majas mamma

Men efter höstlovet i sjuan händer något.

Det märks att Maja inte mår bra. Elin försöker prata med sin dotter som vägrar säga vad som tynger henne. Det är först veckan före sportlovet, flera månader senare, som föräldrarna förstår vad problemet är.

– Vi satt här nere i soffan och får plötsligt ett sms från Maja som är på övervåningen.

Maja skriver att läraren vill att hon ska komma hem till honom på lördag och spela dataspel.

– Vi tittade på varandra och känslan i kroppen var ju att det här är helt fel.

Elin gick upp för att prata med Maja och ville se vad läraren skrev. När hon vägrade tog Elin mobilen.

"Robin"

"Vi skyfflades runt bland instanser. Ingen ville hjälpa oss, utan hänvisade vidare till någon annan"

Majas pappa

Totalt har Maja och läraren skickat 12 400 sms till varandra under drygt ett halvår. Det är i snitt nästan 100 sms om dagen. Läraren var drivande i konversationen och skickade sms tidiga morgnar och sena kvällar både vardagar och helger. Mentorn har bland annat kommenterat Majas utseende med sms som "god morgon modellvackra X", "smala lår" och "du är den vackraste i klassen". Han frågade om han fick säga att Maja var snygg.

– Vad ska en 13-åring svara när en vuxen man skriver så? Usch... Nu känner jag att jag blir arg igen, säger Robin.

Föräldrarna tror att Maja uppskattade relationen med läraren till en början, men att det sedan urartade och att hon skämdes för mycket för att be om hjälp.

Föräldrarna agerar snabbt efter att de avslöjat dottern och lärarens konversation. Dagen efter sätter de sig utanför rektorns kontor. Det räcker att Elin visar bilder på sms:en för att rektorn ska agera.

– Rektorn kontrollerade lärarens schema och skickade hem honom direkt när hans lektion var slut.

Läraren beordrades hemarbete med uppgifter som inte innebar kontakt med elever. Efter vårterminen tvingas han avsluta sin tjänst på skolan. Familjen polisanmäler mannen, men utredningen läggs senare ned eftersom mannen inte anses ha begått något brott.

Skolinspektionen slog fast att läraren agerat gränslöst och uppvisat bristande omdöme. Skolverket beslutade att dra in hans lärarlegitimation. Men mannen överklagade till förvaltningsrätten.
Skolinspektionen slog fast att läraren agerat gränslöst och uppvisat bristande omdöme. Skolverket beslutade att dra in hans lärarlegitimation. Men mannen överklagade till förvaltningsrätten.

Tiden efter händelsen blir tuff för familjen. I början är Maja lättad. Sedan drabbades hon av djupa skuldkänslor. Ångest. Depression.

– Maja kunde inte sova, grät och väckte oss på nätterna. Hon hade sådan ångest att hon skakade, svettades och mådde illa och frågade oss varför hon mådde så dåligt, säger Robin.

Dottern hade svårt att koncentrera sig och skolarbetet blev lidande. Maja hamnade efter i flera ämnen och till slut orkade hon knappt gå i skolan. Föräldrarna stannade därför också hemma och försökte hjälpa sin dotter så gott de kunde. 

Elin och Robin försökte desperat få hjälp till sin dotter. Först vände de sig till skolans psykolog men fick till svar att skolpsykologen finns till för att stötta lärarna. Familjen fortsatte då leta efter en privat psykolog, kontaktade Unga vuxna, vårdcentralen, kontaktcentrumet "En väg in". Elin och Robin ringde även BUP flera gånger för att få en läkartid för Maja men hjälpen därifrån dröjde. 

– Vi skyfflades runt bland instanser. Ingen ville hjälpa oss, utan hänvisade vidare till någon annan.

Maja hade svårt att prata om sina känslor med sina föräldrar. Till slut blev de så desperata att de ringde en god vän till dottern.

– Då fick vi veta att Maja skadade sig själv. Det hade hon lyckats dölja för oss. 

I ren desperation åkte Elin och Robin och satte sig utanför BUP med Maja. Då fick de äntligen träffa en läkare som bekräftade att Maja hade ångest och var inne i en djup depression.

–  Maja var i så dåligt skick att hon var på gränsen till att bli inlagd, säger föräldrarna.

Hon började medicinera mot sin ångest och efter ett halvår började hon också delta i gruppbehandling.

Efter att sms:en uppdagades fick Maja svårt att koncentrera sig i skolan. "Trots löftet från skolan fick hon inte något riktigt stöd, varken när det gällde skolarbetet eller hennes mående", säger mamman.
Efter att sms:en uppdagades fick Maja svårt att koncentrera sig i skolan. "Trots löftet från skolan fick hon inte något riktigt stöd, varken när det gällde skolarbetet eller hennes mående", säger mamman.

Samtidigt pågår en byråkratisk och snårig process kring lärarens framtid.

Skolinspektionen slår fast att han agerat gränslöst och uppvisat bristande omdöme. Skolverket beslutar att dra in lärarens lärarlegitimation. Men mannen överklagar till förvaltningsrätten som konstaterar att en lärare inte kan fråntas sin legitimationen utan att arbetsgivaren först har påtalat det olämpliga beteendet.

Facket menade att Linköpings kommun gjort sig skyldig till brott mot lagen om anställningsskydd när de sparkat läraren. Till slut nås en förlikning där Linköpings kommun betalar skadestånd.

I korthet: läraren får behålla sin legitimation och får närmare en halv miljon kronor av kommunen.

För familjen blir detta ett stort bakslag. Maja, som idag går i gymnasiet och mår bättre, tar illa vid sig av nyheten som Corren var först med att berätta. Familjen har tidigare trott att läraren förlorat sin legitimation.

– Läraren fick hjälp från sitt fackförbund, behöll legitimationen och fick skadestånd. Vår dotter fick utstå kränkningar i sju månader och har nu haft tre eländiga år utan att någon frågat henne hur hon mår.

Facket menade att Linköpings kommun gjort sig skyldig till brott mot lagen om anställningsskydd när de sparkat läraren.
Facket menade att Linköpings kommun gjort sig skyldig till brott mot lagen om anställningsskydd när de sparkat läraren.

För föräldrarna har Majas högstadietid flutit ihop. Vissa perioder minns de inte ens. Men de minns tydligt en sak som gick som en röd tråd – sveket. Maja upplevde att hela vuxenvärlden hade svikit henne. 

– Hennes mentor som hon litade på fick henne att må hemskt. Läraren togs bort från skolbyggnaden men hon blev kvar. Ensam och utan stöd. 

Maja skuldbelade sig själv under en lång tid och har haft svårt att lita på människor.

– Hon var inte bara en 13-årig elev som fick tusentals olämpliga sms från sin lärare. Hon var ett barn som manipulerades av en vuxen man. För oss handlar det om tre år av sjukdom och djup sorg där vi kämpat för att familjen ska överleva. Därför känns det viktigt att berätta hennes historia. 

Föräldrarna tror att Maja uppskattade relationen med läraren till en början, men att det sedan urartade och att hon skämdes för mycket för att be om hjälp.
Föräldrarna tror att Maja uppskattade relationen med läraren till en början, men att det sedan urartade och att hon skämdes för mycket för att be om hjälp.

Enligt skollagen är det förbjudet för huvudmannen eller personalen att utsätta en elev för kränkande behandling. Därför har föräldrarna nu gjort en anmälan till barn- och elevombudsmannen, Skolinspektionen och ansökt om skadestånd hos huvudmannen Linköpings kommun.

De har också skrivit till flera Linköpingspolitiker och tjänstemän som jobbar med skolfrågor.

Efter flera veckor kom äntligen ett svar från utbildningsförvaltningen.

– Det var ett politiskt korrekt svar och handlade mest om läraren, lagar och regler. Det fanns ingen information i brevet kring hur kommunen vill hjälpa vår dotter.

Corren har erbjudit läraren chansen att kommentera.

Corren har också varit i kontakt med Folkungaskolan. Nuvarande rektor arbetade inte under den aktuella perioden och enhetschefen uppger att han inte kan detaljerna i ärendet.