Västra Götalands län

25 februari 2009 01:00
<p>En födelsedagspresent till bolaget som fyller 100 år. Så beskriver Vattenfalls vd Lars G Josefsson den största svenska företagsaffären i historien: Vattenfalls köp av Nuon, ledande energibolag i Holland. </p><p>Nuon har 2,7 miljoner kunder i hemlandet, Belgien och Tyskland. Det som främst lockar med bolaget sägs vara dess framsteg inom havsbaserad vindkraft. Men över 90 procent av elproduktionen hämtas från kolkraft och gas. Något som fått kritiker, med Miljöpartiet i spetsen, att opponera sig mot affären. Statligt ägda Vattenfall bör inte köpa på sig mer fossila energikällor utan investera sitt överskott i förnybar energi, menar man - en åsikt som näringsminister Maud Olofsson delade innan hon hamnade i regeringen. </p><p>Den kritiken håller dock inte. Vattenfall har långtgående klimatmål för sin verksamhet - bolagets energiförsörjning ska till exempel vara helt ren från koldioxid år 2050 - och får i och med köpet av Nuon och liknande affärer större möjlighet att påverka Europas elproduktion. Miljöfrågor är och förblir internationella. Kolkraften försvinner inte bara för att Sverige och Vattenfall skulle ignorera den. </p><p>Näringsministern ger affären sitt godkännande. Hon understryker Vattenfalls ambitioner att sänka Nuons koldioxidutsläpp genom att konvertera till biobränsle och investera i förnybar energi. Och ur miljösynpunkt är köpet troligtvis lyckat. Det är alltså inte Nuon som är kruxet med jätteaffären. Problemet ligger hos Vattenfall. </p><p>Staten bör inte äga bolag. Det är en uppfattning som även gäller Vattenfall och som inte förändras bara för att bolaget går bra och inbringar pengar till statskassan - till skillnad från Saab som skulle vara en ren förlustaffär för staten att köpa. </p><p>Sett ur ett konsumentperspektiv är Vattenfalls expansion ytterligare ett problem. På den svenska marknaden regerar tre elleverantörer: Vattenfall, Eon och Fortum. Ägarförhållandena skiljer sig bolagen emellan, men för konkurrenssituationen gör det varken till eller från. Eftersom nybyggen inom både kärnkraft och vattenkraft är förbjudet i Sverige är det omöjligt för mindre företag att slå sig in i dessa branscher. Enda sättet är genom förnybara energikällor som vindkraft. Men även på detta område dominerar de tre storbolagen.</p><p>Det finns knappast anledning att hoppas på pressade elpriser när Vattenfall nu stärker sin ställning ute i Europa (bolaget är redan en stark aktör på de danska, tyska och polska marknaderna). Staten skulle visserligen kunna sätta ett vinsttak och se till att en del går tillbaka till konsumenterna. Men det är långt ifrån det optimala scenariot. </p><p>Det vore i stället att fler mindre, privata aktörer fick konkurrera på en fri, konsumentstyrd elmarknad. Då skulle leverantörerna få tävla om kunderna genom låga priser och förnyelsebara energisatsningar. Det energioligopol som bildats i Sverige och sväller ut över Europas gränser gör tyvärr inte att det går i den riktningen.</p><p>Citat: <b>"Uppfattningen att staten inte bör äga bolag förändras inte för att Vattenfall går bra."</b></p>

Ledare Vattenfall stärker sin position i eloligopolet

Vattenfall stärker sin position i eloligopoletVattenfall stärker sin position i eloligopolet
25 februari 2009 00:00
<p><b>Som veterinär </b>och privatperson håller jag helt med om att det vore önskvärt med ständig jour. Som företagare kan jag tyvärr konstatera att underlaget för detta inte finns i dagsläget. Trots att många upplever att djurvård är dyrt, har branschen som helhet marginaler som de flesta företag skulle fnysa åt.</p><p>Att blanda ihop ekonomi med behovet av vård för våra husdjur är inte kul, men jag måste vara realist. De nyrekryteringar och investeringar som krävs är det få som vill betala för - annat än vid behov.</p><p>Vi har en högre taxa på jourtid, vilket de flesta djurägare accepterar. Trots det är det sällan en jul- eller midsommarhelg går ihop. Jag får ibland tipset att höja priset på vardagar för att finansiera jouren. Men, vilket jag kan förstå, visar erfarenheten att många då väljer en annan klinik/sjukhus under dagtid och det är då den absoluta merparten av besöken kommer.</p><p>Det är lätt att säga att man gärna betalar mer för en vaccination eller kastration för att få tillgång till jour dygnet runt. Men när det väl gäller - hur många skulle i ärlighetens namn också göra det?</p><p>Vi försöker att upprätthålla så hög servicenivå som möjligt. Vi har öppet 365 dagar om året och har bemanning dygnet runt för inneliggande djur. Som påpekats finns det dock både regelverk och en mänsklig aspekt att ta hänsyn till. Jag är stolt!</p><p><b>Björn Lindevall, veterinär och VD på Valla Djurklinik</b></p>

Insändare Inget underlag för ständig jour för djurvård

25 februari 2009 00:00
Göteborg

Totalstopp i Saabfabriken

25 februari 2009 00:00
<p><b>Signaturen </b><b>"</b><b>FEB</b><b>"</b><b />ondgjorde sig den 16/2 över den dåliga snöröjningen i Lambohov och tyckte att om det bara skulle göras dåligt så var det bättre att det inte görs alls. Det skulle i alla fall bli billigare för skattebetalarna.</p><p>Jag kan informera "FEB" om att hans tanke redan slagit rot hos snöröjningsansvariga i Malmslätt. Här har gång- och cykelvägen mellan Kärna Hembygdsgård, bakom Kärna skola, och fram till Gamla Ledbergsvägen varken plogats eller sandats under den innevar-ande vintern.</p><p>Landstinget skall dra in de fria utomhusrullatorerna och kommunen slutar att sanda. Är det en gemensam komplott mot oss äldre?</p><p><b>AMBULANS</b></p>

Insändare Dåligt snöröj i Malmslätt

24 februari 2009 14:05
<p>Engelska skolan vill utöka verksamheten i Linköping med ytterligare två årskurser: 4 och 5. Dagens omkring 600 elever ska bli en bra bit över 900 inom ett par års tid. Det är utmärkt.</p><p>Men Skolinspektionen sätter käppar i hjulet för planerna. I sin ansökan till Skolinspektionen medger nämligen Engelska skolan att man vill införa betyget icke godkänd (IG) redan på mellanstadiet - vilket inte är tillåtet. För att Skolinspektionen ska ge sitt ja till att bevilja Engelska skolan kommunala bidrag måste antingen ansökan formuleras om eller Skolinspektionens beslut överklagas.</p><p>För en friskola som har gjort sig ett namn på att hävda vikten av disciplin, ordning och reda borde det inte vara någon stor grej att anpassa sig till de regler som faktiskt råder. I alla fall ett litet tag till - snart blir det ju tillåtet att sätta betyg betydligt tidigare än i dag. Valfriheten och den pedagogiska mångfalden i Linköping har allt att vinna på att Engelska skolan gör det och därmed kan expandera.</p>

Ledare Engelska skolan får snart som den vill

24 februari 2009 01:00
Krönika

Birgitta Ohlsson: Nationalism aldrig lösningen

24 februari 2009 00:00
<p><b>Det vore </b>bra om det grusades på gång- och cykelbanan i Skäggetorp närmare bestämt den som går runt i den yttre närmast Nygårdsvägen. Det räcker inte att bara ploga den.</p><p>Jag var ute och gick runt den i dag, 23/2, och höll på att slå halvt ihjäl mig på grund av halkan. Det slarvas med detta ofta. Det måste vara billigare att grusa än att personer får en massa benbrott. Jag har halkat men inget brutit än! Skärpning!</p><p><b>Grusa gång- </b><b>och cykelbanan</b></p>

Insändare Dåligt grusade gångbanor

24 februari 2009 00:00
Trollhättan

Saab på egen väg

23 februari 2009 18:50
Göteborg

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 18:47
Trollhättan

Flera intressenter vill gå in i Saab

23 februari 2009 00:00
Göteborg

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 00:00
Trollhättan

Flera vill gå in i Saab

Flera vill gå in i SaabFlera vill gå in i Saab
23 februari 2009 00:00
<p><b>Jag vill </b>bara säga min åsikt i debatten om att man skall stanna hemma från jobbet när man är sjuk.</p><p>Är det rimligt att en arbetstagare som tjänar ganska långt under en genomsnittlig lön ska betala cirka 1 200 kronor i löneavdrag för att vara hemma i två dagar? Mitt svar är nej.</p><p>Ska man få folk att stanna hemma när man är lite krasslig så får man nog göra ändringar i systemet.</p><p>Har ingen bra lösning på detta, så vi får nog dras med lite hosta och nysningar på våra arbetsplatser ett tag till.</p><p><b>Christer G</b></p>

Insändare Alla har inte råd att förlora 1 200 kronor

23 februari 2009 00:00
Trollhättan

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 00:00
<p><b>Nu måste </b>väl ändå tiden vara inne att slopa fordonsskatten i den form den tas ut i dag. Det duger inte med att bara avskaffa skattemärket - avskaffa hela det nuvarande skattesystemet! Dagens system är dyrt, administrativt krångligt, orättvist, dåligt för miljön och dessutom möjligt att kringgå.</p><p>Dyrt: En alltför stor del av skatten går till kostnad för administration.</p><p>Administrativt krångligt: En stor personalstab sysselsätts för att skicka ut räkningar, påminnelser och skattemärken - helt i onödan.</p><p>Orättvist: Alla med samma bilmodell och årsmodell betalar samma skatt, oavsett hur mycket de utnyttjar vägnätet.</p><p>Dåligt för miljön: Fordonsskattesystemet ger inte fordonsägaren några incitament att begränsa sin körning, eller köra bränslesnålt.</p><p>Möjligt att kringgå: Du kan köra med din bil trots att du inte betalat fordonsskatt.</p><p>Lösning är enkel - lägg fordonsskatten på drivmedlet. Med skatten på drivmedlet bli systemet billigt, administrativt enkelt, rättvist, miljövänligt och dessutom omöjligt att kringgå.</p><p>Billigt: I stort sett hela fordonsskatten kan gå till väginvesteringar - underhåll och nybyggnation.</p><p>Administrativt enkelt: Det finns redan en administration för hantering av bränsleskatt.</p><p>Rättvist: Var och en betalar för det den personen kör - oavsett bilmodell eller årsmodell.</p><p>Miljövänligt: Med skatten på drivmedlet, ger också fordonsskattesystemet stimulans att både köra mindre och bränslesnålare.</p><p>Omöjligt att kringgå: För att kunna köra ditt fordon måste du tanka drivmedel, då kommer du inte undan skatten.</p><p>En annan positiv effekt är att alla utländska fordonsförare också får vara med och betala för den förslitning på vägarna som de orsakar. Det svenska vägnätet, till skillnad från stora delar av vägnätet i södra Europa, har fram till nu varit fritt att nyttja för turister och utländsk nyttotrafik.</p><p>Finns det några nackdelar? Ja, några personer som sysslar med att administrera dagens fordonsskattesystem kommer att behöva byta arbetsuppgifter.</p><p><b>Peter Moberg</b></p>

Insändare Slopa fordonsskatten!

22 februari 2009 00:00
Göteborg

Svante Johansson vann världscupen

22 februari 2009 00:00
Trollhättan

Maud Olofsson besöker Saab

22 februari 2009 00:00
RIDSPORT/GÖTEBORG

Svensk glädje - men östgötsk miss i Göteborg

Svensk glädje - men östgötsk miss i GöteborgSvensk glädje - men östgötsk miss i Göteborg
21 februari 2009 14:38
Ljung

Tre till sjukhus efter krock

Tre till sjukhus efter krockTre till sjukhus efter krock
21 februari 2009 01:00
Ledarkrönika

"Puss på sig, chefredaktören!"

Sida 448 av 500
Sida 448 av 500