Sökresultat

27 januari 2009 02:00
<p>För någon vecka sedan genomfördes Transportforum i Linköping. I sitt inledningsanförande betonade infrastrukturminister Åsa Torstensson vikten av samordnade och effektiva transporter, bland annat för att skona vår miljö. En av de största miljöbovarna vi har i vårt moderna samhälle är privatbilismen - och då framför allt den onödiga privatbilismen. Onödig i den mening att transportbehovet skulle kunna tillfredställas med kollektivtrafik, om den gjordes mer attraktiv.</p><p>Många privatpersoner tar bilen till och från jobbet därför att det är praktiskt och i många fall också kortsiktigt lönsamt i förhållande till den kollektivtrafik som erbjuds. Vi vet alla vad det får för effekt på vår miljö och vilka problem det är i innerstaden med trängsel i trafiken under kritiska tider och hur svårt det kan vara att hitta en parkeringsplats.</p><p>Tänk om vi kunde få en väl utbyggd och, för den resande, avgiftsfri kollektivtrafik! Vilka positiva effekter skulle det kunna tänkas få? Jag ser många:</p><p>? Den stora vinnaren skulle naturligtvis vara miljön. Färre fordon på vägarna medför ett minskat utsläpp av skadliga ämnen i luften.</p><p>? Kommunen skulle få minskade kostnader för väg- och gatuunderhåll.</p><p>? Det skulle innebära färre trafikolyckor och därmed färre döda och skadade i trafiken. </p><p>? Detta skulle i sin tur medföra lägre sjukvårdskostnader för landstinget och lägre kostnader för försäkringsbolagen med lägre försäkringspremier som följd.</p><p>? Alla Linköpings cyklister och gångtrafikanter skulle få en lugnare och säkrare trafikmiljö.</p><p>? Vi skulle skapa bättre framkomlighet för de samhällsnyttiga transporterna - kollektivtrafik, taxi, utryckningsfordon med mera.</p><p>? Vi skulle förhoppningsvis få färre som tog bilen trots att de inte borde det - framför allt förare som trots påverkan av alkohol och droger sätter sig bakom ratten och kör till jobbet.</p><p>? Kommunen skulle slippa gränsdragningsproblematiken med skolbusskorten för kommunens skolungdomar. Vem får och vem får inte? Som det är i dag är gränsdragningen väldigt godtycklig.</p><p>? Kollektivtrafiken skulle spara stora belopp på utebliven avgiftsadministration, avgiftskontrollanter, biljettautomater, kortläsare på bussarna med mera.</p><p>Det finns redan aktörer i kommunen som uppmärksammat problematiken och också gjort något åt den. I helgen fanns i Corren ett reportage om gratisbussar mellan Ikano-området och olika platser i Linköping. Ett utmärkt initiativ som, även om det hade kommersiella förtecken, är ett lovvärt initiativ i miljöns intresse.</p><p>Så - vad väntar vi på?</p><p>Peter Moberg</p>

Debatt: Gör kollektivtrafiken gratis för miljöns skull

Gör kollektivtrafiken gratis för miljöns skullGör kollektivtrafiken gratis för miljöns skull
23 januari 2009 00:00
Varberg

Hotas av skattesmäll på 27 milj

30 december 2008 19:51
Ledarkrönika

Hör du till dom som aldrig varit i Ullared?

Hör du till dom som aldrig varit i Ullared?Hör du till dom som aldrig varit i Ullared?
16 december 2008 12:51
<p>Regeringens utredare Gösta Jedberger föreslår en helt ny yrkestitel för dem som jobbar med vård och omsorg av äldre: Äldreassistent.</p><p>Han föreslår också en enhetlig lägsta kompetensnivå och att de som inte når upp till den inte ska få arbeta ensamma.</p><p>På så sätt ska vården och omsorgen av äldre bli bättre och yrket mer attraktivt.</p><p>Det är svårt att invända mot förslag som innebär att kompetenskraven för en av Sveriges största yrkeskårer blir enhetliga. Eller mot att det i första hand bör vara utbildad personal som vårdar och tar hand om äldre.</p><p>Men det går inte att med automatik sätta likhetstecken mellan utbildning och lämplighet. Det visade inte minst missförhållandena på ett äldreboende i Halmstad nyligen. Där var personalen både utbildad och erfaren.</p><p>Dessutom finns det en risk i slimmade verksamheter att de ökade kostnader som följer med en kompetenshöjning (lönerna går ju upp) kompenseras genom att personaltätheten minskas. Och det bidrar bara till att spä på ett annat stort problem inom vården och omsorgen av äldre.</p>

Ledare: Lämplighet lika viktigt som utbildning

Lämplighet lika viktigt som utbildningLämplighet lika viktigt som utbildning
9 december 2008 01:00
Krönika

Dilsa Demirbag-Sten: Våldsromantik hotar demokratin

9 december 2008 01:00
<p><b>S, v och mp är överens</b> om att bilda en koalitionsregering om de vinner valet 2010. </p><p>Vid en första anblick kan det verka som om vänsterblocket har stärkt sin position. Men så enkelt är det inte. </p><p>För Mona Sahlin är trepartisamarbetet en förlust. Hon har tvingats backa från beskedet att socialdemokraterna skulle samarbeta med miljöpartiet inför 2010 - utan vänsterpartiet. Dessutom har hon förlorat matchen mot vänsterfalangen i det egna partiet. </p><p>Bandet till v kan bli ett strypkoppel om Sahlin vill röra sig in mot den politiska mitten. Och hon har definitivt inte råd att starta ett historiskt samarbete - som sedan spricker. Ett sådant misslyckande skulle leda till krav på Sahlins avgång från hennes motståndare inom partiet. </p><p>Därför är det ofrånkomligt att trepartisamarbetet innebär en vänstervridning av s-politiken. Det kan i sin tur skrämma marginalväljarna, just samma grupper som i förra valet gick över till alliansen. Utan dem kan det bli mycket svårt att vinna valet 2010. </p><p><b>Några klara besked</b> innebär inte heller trepartisamarbetet. Allt väljarna vet är att s, v och mp vill bilda regering. Vilken politik de vill föra får väljarna besked om först våren 2010. Det innebär att vänsterblocket går in i ett 1,5 år långt vakuum. Varje besked från partiledarna eller språkrören kommer hädanefter att följas av frågan: Är ni överens om det här inom blocket? </p><p>Om den frågan inte kan besvaras med ett ja riskerar beskedet att falla platt till marken. </p><p>Och det saknas inte områden där det kommer att bli mycket svårt för de tre partierna att komma överens. Skola, kärnkraft, försvarets budget, utrikespolitiken, EU-medlemskapet, skatterna, arbetsrätten, budgettaket - ja, det är bara en kort introduktion till de svårigheter som väntar vid förhandlingsbordet. </p><p>En annan svaghet är att de tre partierna inte bildar en allians med ett gemensamt valmanifest. Det man enas om ska formuleras i en separat regeringsplattform. Men då blir det oklart vilken status de förslag får som läggs fram i valmanifesten men inte i regeringsplattformen. De blir ett extra garnityr ovanpå valfläsket - en ren dekoration. </p><p><b>Lag vänster</b> kommer också att jämföras med lag höger i ett slags politikens Robinsontävling. Vem bråkar minst vid lägerelden? Vem ser snyggast ut när hon är ute och fiskar röster? Vem bygger snabbast en hållbar plattform i de politiska vågorna? </p><p>Den matchen kommer att bli svår. Oavsett vad man tycker om alliansens politik har de borgerliga bevisat att de kan vara handlingskraftiga, klarar att kompromissa - och dessutom har kul ihop. </p><p>Det var ingen slump att Mona, Maria och Peter först inte ville ha med Lars i laget. Rent taktiskt har han mer att vinna på att vara besvärlig än på att vara medgörlig. Hans brinnande övertygelse kan göra honom svårhanterlig - och han har en garderob full av käpphästar. Dessutom överglänser han de andra både som taktiker och som debattör. </p><p>Mona Sahlin får inget lätt jobb med att hålla ihop lag vänster. </p>

Ledare: Politikens Robinsontävling har bara börjat

Politikens Robinsontävling har bara börjatPolitikens Robinsontävling har bara börjat
6 december 2008 01:00
Ledarkrönika

Kommunalrådet pratar i nattmössan

Kommunalrådet pratar i nattmössanKommunalrådet pratar i nattmössan
27 november 2008 21:00
<p>Miljardär! Jo, jag tackar. Tänk den som hade en sån att backa upp en. En som gick och drällde med tusenlappar i fickan så man kunde springa efter och bara gå och plocka och samla på hög och sen köpa ny diskmaskin och storbilds-teve och kanske rent av bygga biosalong där hemma. Mig skulle det inte göra det minsta om han (de flesta miljardärer är hanar) ville bestämma hur det skulle se ut i mitt hem. Bara han köpte. Jag kan ta en bil också. BMW, helst.</p><p>En miljardär som backar upp LHC tycker man inte skulle nöja sig med att futta med en massa tjecker hit och dit för enstaka miljoner. Har de motsvarat pengarna, hittills? Stenbeck vill ju vinna Champions Hockey League, säger han. Okej, då. Ta fram pluskan ordentligt och sno hit Mats Sundin! VI VILLL HA SUNDIN! Vad kostar han? 25 miljoner för en säsong? 50 miljoner? 100 miljoner? Ingenting för en miljardär. Köp Daniel Alfredsson också när du ändå är igång.</p><p>Jag har ingenting emot miljardärer. Absolut inte. Men jag gillar inte att de ska futta. Ta Fredrik Lundberg. 10-15 miljoner är väl ingenting? Ge IFK Norrköping en halv miljard i stället och se till att klubben blir topplag i Europa. Ta upp kampen med de ryska pengabingarna och köp de bästa spelarna. Naturligtvis till det lag som borde ligga Norrköpingsfödde Lundberg varmast om hjärtat. IFK. Sen kan de sitta där tillsammans alla miljardärerna och leka med fotbolls- och hockeylag ungefär som vi (eller våra barn) leker med dataspel. Ett fotboll manager för miljardärer. </p><p>Och ta Philippe Hubert, Malin Baryards schweiziske hästägare och sponsor. Om han vill att hon ska bli världsbäst och vinna OS och VM, ja men då får han väl köpa den bästa hästen i hela världen. Strunt samma vad den kostar. Köp den som Meredith Michaels Beerbaum vinner med. Svårare än så är det inte. Pengarna regerar.</p><p>Eller? </p>

En miljardärordnar allt?

27 november 2008 00:00
<p><b>Nu har </b>det hänt så många gånger att jag varit nära att köra på en cyklist att jag inte kan vara tyst längre. Det verkar som om många cyklister verkar tro att de är odödliga. Det bekräftas bland annat av det faktum att de som är värst är de som cyklar utan hjälm.</p><p>Många cyklister tycks tro att de har rätt att cykla på vanliga övergångsställen för gående, eller att korsa vägen på en cykelöverfart i full fart. Jag har inget emot att lämna företräde till dessa cyklister, men som bilist vill jag ha en ärlig chans att hinna stanna i tid utan att behöva tvärbromsa.</p><p>Det lustiga är att nämnda cyklister inte är barn eller ungdomar, utan vuxna. Barnen får ju trafikutbildning i skolan, men många vuxna verkar ha glömt det mesta som rör trafikvett så fort de sätter sig på en cykel.</p><p>Kanske behöver vi införa förarbevis för cykling i tätort från till exempel 18 års ålder?!</p><p><b>BILIST IBLAND CYKLIST</b></p>

Insändare: Många cyklister tror de är odödliga

Många cyklister tror de är odödligaMånga cyklister tror de är odödliga
27 november 2008 00:00
<p><b>Du körde </b>en röd oregistre-rad trimmad moped av märket Peugeot på gång- och cykelbanan mot Mobilia i Mantorp. Din hastighet var konstant 60 km/tim. Trots din avsaknad av viktiga hjärnceller så hade du hjälm.</p><p>Din passagerare däremot, ett barn cirka 8-10 år, satt helt oskyddad. Kanske var det din son eller lillebror du lockat med på din färd mot City Gross.</p><p>Jag kunde enkelt ha kört ifatt dig med bilen, men avstod, för att inte bryta mot hastighetsbegränsningen och bidra till att öka olycksrisken.</p><p>Mopedåkningen är ju som bekant ett problem på de flesta orter och olycksstatistiken talar sitt tydliga språk och visar klart att det är för enkelt att skaffa sig förarbevis för EU-mopeder. De som sköter sig är smarta nog att klara högre krav. Vägverket som ansvarar för utbildning och utfärdande av förarbevis måste skärpa kraven för godkännande.</p><p><b>Bertil Jansson</b></p>

Insändare: Laglösa mopedister förstör för de laglydiga

20 november 2008 01:00
<p>Thorbjörn Larsson, regeringens utredare av en värdighetsgaranti i äldreomsorgen, har ofta påpekat att negativa attityder hos personal inom äldreomsorgen är ett minst lika stort problem som bristande resurser. Han har fått mycket mothugg men envist hävdat att om personalen inte respekterar de äldres värdighet och integritet så hjälper inga resurser i världen.</p><p>Tyvärr har nu ett äldreboende i Halmstad blivit beviset på att Larsson har rätt.</p><p>Bäckagårdens äldreboende har inga resursproblem - tvärtom är personaltätheten högre än på andra boenden i kommunen. Ändå har omsorgen om de gamla brustit allvarligt: De har fått ligga till sängs 20 timmar i sträck, lagts för natten vid 14-tiden, stressats vid toalettbesök och fått ligga halvnakna med öppen dörr.</p><p>Enligt den medicinskt ansvariga sjuksköterska som utrett missförhållandena är orsaken en "kultur" eller "anda" i personalgruppen där man sätter sina egna intressen framför de äldres. Toalettbesök har till exempel stressats på för att personalen snart ska fika och de gamla har lagts tidigt för att personalen ska se på teve.</p><p>Det är djupt pinsamt att en företrädare för Kommunal i Halmstad försöker skylla missförhållandena på bristande ledarskap (<i>P1 Morgon</i> 19/11). Personalen borde förstå att de inte avlönas för att fika och se på teve med sina kollegor utan att en chef säger det.</p><p>Skandalen i Halmstad är ett avskräckande exempel på hur omsorgsarbete aldrig ska bedrivas.</p>

Ledare: Utan personligt ansvar?

Utan personligt ansvar?Utan personligt ansvar?
13 november 2008 00:00
LANDERYD

Himmelriket har kromade lister

Himmelriket har  kromade listerHimmelriket har  kromade lister
9 november 2008 00:00
Halmstad

Kalmar FF mot SM-guld

9 november 2008 00:00
Halmstad

Historiskt guld för Kalmar FF

Historiskt guld för Kalmar FFHistoriskt guld för Kalmar FF
9 november 2008 00:00
Halmstad

Viktor Elm fick avsluta med guld

24 oktober 2008 00:00
Halmstad

Tufft läge för Sundsvall trots kryss

22 oktober 2008 00:00
Halmstad

35 varslas i Oskarström

5 oktober 2008 00:00
Halmstad

Backarna bakom Halmstads seger

3 oktober 2008 00:00
Laholm

Ingen oro bland Banksveriges rötter

22 september 2008 00:00
Halmstad

Örebro upp på säker mark

Sida 87 av 104
Sida 87 av 104