Sökresultat

18 juni 2010 13:43
ÅBY.

Fängslande boende

14 maj 2010 22:12
LJUNGBY

Pelle Sääv höll undan och vann

Pelle Sääv höll undan och vannPelle Sääv höll undan och vann
10 oktober 2009 11:05
Åby

Kvinna våldtogs i natt

22 september 2009 11:13
Åby 090920

Louise Malmströms brev

2 september 2009 18:40
RYD

De jobbar i Årets butik

De jobbar i Årets butikDe jobbar i Årets butik
1 juni 2009 00:03
RIDSPORT/ÅBY

Dansk poängseger - Lundbäck nära

Dansk poängseger - Lundbäck näraDansk poängseger - Lundbäck nära
29 maj 2009 19:01
RIDSPORT/ÅBY

Finalklara östgötar

28 maj 2009 23:08
RIDSPORT/ÅBY

Smith får hoppas på French Kiss

Smith får hoppas på French KissSmith får hoppas på French Kiss
23 maj 2009 03:50
ÅBY

Grov misshandel i Åby

16 maj 2009 16:43
RALLY/LJUNGBY

Joge bröt SM-rallyt

15 maj 2009 21:00
LJUNGBY

Mats Jonsson snabbast i SM-rallyt

9 maj 2009 03:28
Åby

25-åring knivhöggs av kvinna

31 mars 2009 00:01
<p>Svar angående bälten på bussen</p><p>Både insändaren "Patrick Nilsson" och "Erik S" tog i förra veckan upp ett par frågor kring bältesanvändning på bussen. </p><p>"Patrick Nilsson" tar upp problemet med att bältet inte alltid räcker till om man lite kraftigare byggd. Det är ett problem som vi känner till och vi har även varit i kontakt med fordonsleverantörer i frågan. Vid beställning av nya bussar tar vi alltid upp detta med entreprenören så att denna tänker på att beställa längre bälten. Det innebär att nya bussar kommer ha längre bälten. </p><p>Att förlänga bälten på redan befintliga bälten är inte möjligt. Dels är inte själva rullen, i vilken bältet rullas in, byggd så att ännu längre bälte skulle få plats i den, men framför allt skulle påfrestningen bli ännu större med ett längre bälte. Då finns risken att bältet och stolen inte klarar den kraft som blir vid en hård inbromsning eller kollision.</p><p>Vissa bälten är tajta även för den som bara är lite större. Förklaringen vi har fått är att man från tillverkarens håll vill ha bältet nära kroppen för att det ska göra bästa möjliga verkan när det verkligen behövs. Är bälten för slappt skyddar det inte på samma sätt .</p><p>Insändaren "Otrygg" hör till dem som reser med bussar utan bälten och jag förstår att detta inte känns bra. Alla våra bussar som ska ha bälten kommer ha det under 2011. Av både ekonomiska och praktiska skäl kan vi inte byta ut alla bussar tidigare. Idag har ca 60 procent av våra bussar, som omfattas av bälteslagen, bälten.</p><p>Skulle vi eftermontera bälten skulle det kosta cirka sju miljoner kronor. Det är en kostnad vi inte kan ta i dagens läge. Kan vi inte vara säkra på att bussarna blir godkända ser vi inte heller att det är värt att lägga ut alla dessa pengar. </p><p>Jag förstår att insändarna med flera reagerar på att det inte finns bälten i alla bussar men jag hoppas också att jag skapat lite förståelse för varför det ser ut som det gör. Från ÖstgötaTrafikens sida kan jag garantera att vi tar säkerhetsfrågor på allra största allvar och byter ut bälteslösa bussar så fort det bara är möjligt.</p><p>Leif Johanson, vd. ÖstgötaTrafiken</p><p />

Insändare: Bälten i alla bussar år 2011

30 mars 2009 10:41
<p>Sveriges Radios <i>Kaliber </i>har låtit tre medarbetare infiltrera Sverigedemokraterna. Med hjälp av dolda mikrofoner har de kunnat visa att rasistiska och främlingsfientliga uttalanden förekom på en tredjedel av de omkring 30 möten som infiltratörerna deltog i.</p><p>"De är inte solidariska med oss. De vill inte betala skatt. De är här för att bedriva svarta verksamheter", är bara ett av alla främlingsfientliga uttalanden som Kaliber fångat på band.</p><p>I veckan som gick kom tidningen <i>Fokus</i> årliga integrationsrankning av de svenska kommunerna; den tredje i ordningen. Genom att väga samman bland annat flyktingmottagning, sysselsättning, inkomster och ohälsotal rankas kommunerna. Och bland de högst rankade återfinns som vanligt flera småländska kommuner.</p><p>För andra året i rad toppar Gnosjö med sin berömda småföretagaranda listan. På andra plats kommer Knivsta, följt av Hylte, Älmhult, Södertälje och Eksjö. Högst av östgötakommunerna hamnar Ydre och Boxholm: 55:e respektive 93:e plats. Linköping backar från plats 110 till 208.</p><p>De småländska framgångarna på integrationsområdet går på tvärs mot uttalandet om att flyktingar och invandrare inte är solidariska, inte vill betala skatt och är här för att bedriva svarta verksamheter.</p><p>Det som utmärker de småländska kommunerna är nämligen en fungerande arbetsmarknad.</p><p>I Gnosjö är sysselsättningsgraden bland utrikes födda högre än för dem som är födda i Sverige. Många får jobb innan de ens har avslutat Svenska för invandrare, SFI.</p><p>Men samtidigt tar Gnosjö emot färre flyktingar i förhållande till sin befolkning än genomsnittet.</p><p>Det gör däremot inte Älmhult, som ligger över genomsnittet när det gäller flyktingmottagande - och de flesta andra variabler i Fokus rankning. Svaret på frågan hur man lyckas med det är Ikea och kommunens eget integrationsarbete.</p><p>Ikeas behov av internationell specialistkompetens kräver rekryteringar utomlands och har lett till att genomsnittslönerna bland utrikes födda ligger högre än bland inrikes födda, vilket är ovanligt. Ikea liksom Älmhults kommun jobbar dessutom framgångsrikt med integration.</p><p>Att en invandrartät kommun som Södertälje hamnar så högt som på femte plats beror på att man tar emot så många flyktingar, till exempel fler irakier än USA och Kanada tillsammans. Dessvärre får inte så många av dem jobb.</p><p>Kommunstyrelsens ordförande i Gnosjö, Lars-Åke Magnusson (KD), lyfter fram den berömda andan - "där man ser möjligheter i invandrare, inte problem" (Fokus 13/09) - som en avgörande framgångsfaktor. Men också målmedvetenheten i SFI-undervisningen.</p><p>Alla kommuner har olika förutsättningar för integration. Linköping är inte Gnosjö och Ydre inte Södertälje. Att jobb är den säkraste och kortaste vägen in i det svenska samhället för flyktingar och invandrare gäller dock för alla. Och i det hänseendet är Gnosjö och andra kommuner i Småland föredömen.</p><p>Därför bör de få samma utrymme i integrationsdebatten som Rinkeby, Bergsjön, Rosengård, Skäggetorp, Berga och Ryd.</p>

Ledare: Låt Småland visa vägen

Låt Småland visa vägenLåt Småland visa vägen
28 mars 2009 00:01
<p>Det ropas högt och ljudligt på Anja Lundby-Wedins avgång. Har någon räknat ut vad det skulle kosta LO-kollektivet i form av diverse fallskärmar och pensionsavtal och så vidare.</p><p>En annan fråga är var man skulle kunna hitta någon hederlig människa i det skikt man alltid letar.</p><p>Lillebror Insändare</p>

Insändare: Kort sagt

24 mars 2009 11:11
<p>Flera amerikanska delstater överväger att avskaffa dödsstraffet. Det är ett glädjande besked.</p><p>Dödsstraff är ett inhumant och oåterkalleligt straff som 59 av världens knappt 200 länder använder. Förra året tillämpades det i 25 av dessa. I förra veckan meddelade guvernören i New Mexico att delstaten blir den 15:e i USA som avskaffar dödsstraffet. Av de 35 återstående är det nu alltså flera som kan följa exemplet - av ekonomiska skäl. </p><p>Till skillnad från ett livstidsstraff som beräknas kosta 740 000 dollar, är genomsnittskostnaden för en avrättning 1,26 miljoner dollar. Anledningen är de långdragna rättsprocesserna samt den påkostade övervakningen. I kristider som dessa anses detta vara för dyrt.</p><p>Som humanist tycker man att dödsstraffet ska avskaffas av andra, etiska skäl. Som pragmatiker får man föredra det ekonomiska skälet framför fortsatta avrättningar, och vara tacksam för att krisen medför något gott.</p>

Ledare: Rätt av fel anledning

Rätt av fel anledningRätt av fel anledning
22 mars 2009 00:00
Växjö

Världsrekord i Växjö av Kanter

20 mars 2009 00:00
<p>Svar till upplysta gångtrafikanter, insändare 18-19/3.</p><p><b>Unga och gamla</b> med regelboken i fickan, som vet vad som gäller på våra kombinerade cykel- och gångbanor. Gick själv mellan Mjärdevi och Ryd denna förmiddag och försökte följa dessa principfulla vetare, som alltid går och cyklar på rätt sida.</p><p>Efter halva vägen gav jag upp, eftersom jag då hade mött tretton regelvidriga gångare av fjorton mötande och det blev mycket enklare resten av vägen, då jag mötte ytterligare tretton regelvidriga gångare och endast två som jag måste väja för. Och inte nog med det för alla, som hade sällskap gick i bredd och åldern intresserade jag mig inte för.</p><p><b>Gammal och oupplyst </b><b>men anpassningsbar</b></p>

Insändare: Härligt med trafikvetare

Härligt med trafikvetareHärligt med trafikvetare
19 mars 2009 06:30
<p>Svar till "Ung och ypplyst trafikant" (18 mars) </p><p>Åh, tack "ung och upplyst trafikant" ! Jag har så länge själv tänkt skriva om detta! Och ung är du också! Vad härligt. Jag trodde annars att det var mest äldre som fått itutat sig att man ska gå MOT trafiken och SE trafikanterna i ögonen, för att undvika olyckor, missförstånd och elakheter. Men döm om min förvåning när jag på cykel/gångbanan mellan Ryd och Mjärdevi flera dagar å rad mött ett äldre par, gåendes på höger halvan av cykelbanan och i bredd så de tar upp halva banan. Jag tycker att det vore självklart att vilja se den som kommer svischande på en cykel och SE att denne sett mig också!</p><p>Går och cyklar på rätt sida</p><p />

Insändare: Härligt med fler med trafikvett

18 mars 2009 00:00
Växjö

Södertälje tog poäng mot Växjö

Sida 73 av 86
Sida 73 av 86