25 november 2008 00:00
<p>Svar till "En som redan är drabbad" angående Banverkets arbeten i Slomarp i somras, 19/11.</p><p><b>I byggprojekt som</b> dubbelspår Motala-Mjölby är det ofrånkomligt att närboende påverkas. Banverket arbetar för att avhjälpa störningar och olägenheter, men ibland lyckas vi inte. Då utreder vi vad som har hänt och hanterar det. Insändaren tar upp sommarens arbeten med komprimering av mark i Slomarp.</p><p>Rutinmässigt gör Banverket alltid besiktningar av intilliggande fastigheter innan sådana jobb utförs. Det ligger i alla parters intresse - Banverkets, entreprenörens och fastighetsägarens - att ha kontroll på fastigheternas skick. På grund av tidigareläggning av arbeten och den mänskliga faktorn startade tyvärr markarbetena i Slomarp innan husen hade besiktigats.</p><p>Några fastighetsägare i Slomarp har meddelat Banverket att husen har skador. Banverket har anlitat en oberoende konsult för att om möjligt få svar på när och hur sprickbildningarna har uppkommit.</p><p><b>Resultatet av den</b> utredningen kommer att ligga till grund för fortsatta samtal och förhandlingar med berörda. Banverkets arbetar för en korrekt lösning och för att parterna ska komma överens.</p><p>Trots stora insatser med dammbindning spreds också en del damm i Slomarp, vilket vi beklagar.</p><p>Den Miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som upprättas i Järnvägsplanen granskas och godkänns enligt Lagen om byggande av järnväg och Miljöbalken. Granskande instanser är länsstyrelsen och regeringen.</p><p><b>Riskanalysen i en </b>sådan MKB innefattar i huvudsak risker i driftsskedet, när järnvägstrafiken är igång. I andra lagar och regelverk beskrivs och regleras de risker som kan finnas under byggskedet. Banverket följer, som ytterst ansvarigt för alla entreprenader i projektet, naturligtvis dessa regelverk. Vi avtalar med entreprenörerna om detta i kontrakt för varje entreprenad.</p><p>Alla byggprojekt i Banverket styrs ytterst av ett miljöledningsprogram, som bygger på Miljöbalken.</p><p><b>I större projekt </b>är vi ålagda att göra inventeringar av miljön. I samband med en sådan fann vi sällsynta musslor i Svartån i Mjölby. Vi gläder oss åt att Banverket kan medverka till att upptäcka arter, berätta om det och kanske kunna bidra till att arterna bevaras. Det är något av "grädden på moset" i ett sådant här projekt och det står inte i konflikt med andra insatser.</p><p><b>Projektledare</b><b /></p><p><b>Rolf Fredriksson,</b><b /></p><p><b>Banverket</b></p> Insändare: Banverket försöker undvika störningar och olägenheter