Mjölbybor får räkna med byggkaos längre än planerat

Tidsplanen för nya Kungsvägen spricker och arbetet beräknas vara klart först nästa år.
Inom politiken börjar en viss självkritik synas, men samtidigt kan nog allmänheten ha missat en del information, enligt Cecilia Burenby (S), ordförande i kommunstyrelsen. 
– Vi bygger om Kungsvägen av flera anledningar.

Ledningar ligger inte där de borde och mer berg än väntat har upptäckts i gatan, vilket har krävt sprängarbete – detta gör att ombyggnationen av Kungsvägen försenas och beräknas vara klar nästa år.

Ledningar ligger inte där de borde och mer berg än väntat har upptäckts i gatan, vilket har krävt sprängarbete – detta gör att ombyggnationen av Kungsvägen försenas och beräknas vara klar nästa år.

Foto: Annica Hesser

Mjölby2025-05-30 21:00
  • Ombyggnationen av Kungsvägen i Mjölby, som har påverkat trafiken och företagare, kommer att ta längre tid än planerat och beräknas vara klar först 2026.
  • Förseningen beror på oförutsedda markförhållanden, bland annat har man upptäckt berg i gatan.
  • Trots förseningen och kritiken, försvarar kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby (S) projektet, som syftar till att förbättra säkerheten och infrastrukturen på Kungsvägen.

Planen var att Kungsvägen skulle vara färdigbyggd så att den kunde öppnas igen i år. Men av flera skäl kommer det att ta längre tid än planerat. 

Först sköt kommunen upp starten av ombyggnation från november till januari med  hänsyn till julhandeln. Kommunen fick då betala 578 000 kronor extra till entreprenören som kompensation.

Dessutom har en del andra problem dykt upp efter att grävskopan sattes i backen. Det gör att byggarbetet i gatan kommer att pågå under årets jul- och nyårshandel.

Sofia Westman är projektledare på Mjölby kommun för ombyggnationen:

– Först hade vi räknat med att arbetet skulle ta ett år, men det var innan vi hade en entreprenör på plats som hade kunskap om det faktiska utförandet. Sedan har vi förlängt tidsplanen på grund av oförutsedda markförhållanden och för att arbetet krävde den tiden, säger Sofia Westman, projektledare för ombyggnationen av Kungsvägen.

Mjölbybor som har synpunkter kan träffa kommunens representanter i Attraktiva Mjölbys lokaler på Kungsvägen 61 B där de är på plats en gång i månaden, säger Sofia Westman, projektledare för ombyggnationen av Kungsvägen.
Mjölbybor som har synpunkter kan träffa kommunens representanter i Attraktiva Mjölbys lokaler på Kungsvägen 61 B där de är på plats en gång i månaden, säger Sofia Westman, projektledare för ombyggnationen av Kungsvägen.

Corren har tidigare rapporterat om den påverkan som Kungsvägenprojektet har på trafiken i innerstaden. Den ökade trafikmängden på Burensköldsvägen påverkar även Räddningstjänsten som inte hade räknat med så stor belastning på en av deras viktigaste utryckningsvägar.

I sociala medier, däribland lokala grupper på Facebook, diskuteras nu frågan flitigt efter Correns artiklar. Några Mjölbybor tror att det kan bli bra när det väl är klart på Kungsvägen, medan andra tycker att det är slöseri med skattepengar. Andra diskuterar att ombyggnationen drabbar företagare ekonomiskt och är oroade över trafiksituationen. Ett företag har satts i konkurs, vilket vi tidigare har berättat om

Nu får Mjölbyborna alltså räkna med att det kommer fortsätta vara stökigt i city en tid framåt. 

– I den etapp vi är i nu, mellan Smedsholmen och Magasinsgatan, så har vi stött på berg som vi inte visste om och som vi var tvungna att spränga. Men det ska vara klart nu, säger Sofia Westman.

När under nästa år beräknar ni att det ska vara klart?

– Det kan jag inte säga nu, jag nöjer mig med att säga under 2026.

Vad kan du säga om det arbete som pågår där just nu?

– Först gör vi VA-arbeten, alltså byter ut ledningar för spill- och dagvatten. Det är det arbetet som görs längst ned i marken. Sedan bygger vi oss uppåt i gatan för att dels lägga markvärme och nya ytskikt tillsammans med plantering av träd och grönska.

"Det är lätt att vara efterklok", säger Lars-Åke Pettersson (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Mjölby.
"Det är lätt att vara efterklok", säger Lars-Åke Pettersson (M), andre vice ordförande i kommunstyrelsen i Mjölby.

Politiska partier i Mjölby kommun är eniga om ombyggnationen av Kungsvägen. Men det riktas kritik mot trafikmätningar och stöd till företagare.

– Det är klart att folk reagerar på att det är stopp rakt genom staden, säger oppositionsrådet Lars-Åke Pettersson (M) och tillägger:

– Vi från politiken frågade tjänstemännen innan Kungsvägen stängdes av vad man hade för mätningar av trafikvolymen. Men då räknade de nog på vad som skulle hända när Kungsvägen var klar, de tänkte nog inte så mycket på vad som skulle hända under året Kungsvägen byggs om. Så uppfattade jag det, säger han.

Han ser flera riskabla platser på sträckan Magasinsgatan och Burensköldsvägen. Han tror många missar väjningsplikten vid huvudlederna som går vid Kungsgatan/Magasinsgatan och har tidigare efterlyst tydligare skyltning. 

– Men det har man inte gjort. Likaså vid Ica kanske folk stannar i korsningen på Burensköldsvägen trots att man inte behöver.

Corren berättade nyligen att affären Blomsterhjärtat på Kungsvägen, som haft byggkaos utanför dörren, har försatts i konkurs.
Corren berättade nyligen att affären Blomsterhjärtat på Kungsvägen, som haft byggkaos utanför dörren, har försatts i konkurs.

Att trafiken skulle påverkas var de politiska partierna medvetna om, säger han. Däremot när det gäller företagarna ser han anledning till självkritik.

– Jag tror att vi hade för lite förståelse för de företagare som finns på Kungsvägen. En har redan gått i konkurs och någon av företagarna har sagt att han ska stänga och jobba med annat när det inte går, men alla kan inte det. Så det är en berättigad kritik att man inte erbjudit någon ersättningslokal.  Fastighetsägarna kunde ha snackat ihop sig med kommunen om det, säger Lars-Åke Pettersson och tillägger.

– Men det måste ändå kommunen ta på sig. Det är sådant man lär sig av det här projektet, det borde vara gjort. Det är lätt att vara efterklok men det pratade vi om när gick igenom projektet från början, men man har inte förstått det tror jag.

"En sak vi hade med i planeringen var att vi skulle ta det ganska lugnt under sommaren, men det kanske vi inte kan göra utan måste köra på i stället", säger Cecilia Burenby (S), ordförande i kommunstyrelsen.
"En sak vi hade med i planeringen var att vi skulle ta det ganska lugnt under sommaren, men det kanske vi inte kan göra utan måste köra på i stället", säger Cecilia Burenby (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Corren har vid ett flertal tillfällen rapporterat om varför Kungsvägen byggs om. Trots det efterlyser Mjölbybor vi har kontakt med mer information om varför man river upp den mest centrala gatan i stan.

Cecilia Burenby (S), kommunstyrelsens ordförande säger:

– För det första är Kungsvägen den gata där det är mest trafik och flest gående. Vi hade en tragiskt dödsolycka där för inte alls länge sedan, så det handlar om att bygga gatan säker både för biltrafik och för dem som går och cyklar. Det svåraste budskapet att nå ut med är att det inte kommer att vara avstängt för biltrafik, utan det kommer att gå att köra som förut.

– Den andra delen är att man måste göra ordning det som är under, det börjar bli gamla vattenledningar och innan vi får en situation där vi tvingas akutgräva så tycker vi det är bättre att göra det nu, dessutom med en uppfräschning som kommer få folk att trivas. Själva säkerhetsaspekten har varit en viktig del i det här. 

Ledningar ligger inte där de borde och mer berg än väntat har upptäckts i gatan, vilket har krävt sprängarbete – detta gör att ombyggnationen av Kungsvägen försenas och beräknas vara klar nästa år.
Ledningar ligger inte där de borde och mer berg än väntat har upptäckts i gatan, vilket har krävt sprängarbete – detta gör att ombyggnationen av Kungsvägen försenas och beräknas vara klar nästa år.
Ombyggnationen av Kungsvägen i Mjölby var planerad att vara klar i år, men nu dröjer det till nästa år.
Ombyggnationen av Kungsvägen i Mjölby var planerad att vara klar i år, men nu dröjer det till nästa år.
När Kungsvägen är klar kommer trafik att vara möjlig i båda riktningarna. Gång- och cykelbanorna ska få markvärme, vilket ska ge en ökad komfort och säkerhet för trafikanter då is, snö och halka minimeras.
När Kungsvägen är klar kommer trafik att vara möjlig i båda riktningarna. Gång- och cykelbanorna ska få markvärme, vilket ska ge en ökad komfort och säkerhet för trafikanter då is, snö och halka minimeras.
Det kommer att bli mer grönska och mer växtlighet i området kring Kungsvägen för att bidra till ökad trivsel men som också kommer fungera som en lösning för dagvattenhanteringen.
Det kommer att bli mer grönska och mer växtlighet i området kring Kungsvägen för att bidra till ökad trivsel men som också kommer fungera som en lösning för dagvattenhanteringen.
Kungsvägen får fler sittplatser i form av bänkar och murar där människor både ska kunna vila och umgås.
Kungsvägen får fler sittplatser i form av bänkar och murar där människor både ska kunna vila och umgås.

När Kungsvägen öppnar kommer det att finnas körfält åt båda håll. Dessutom ska det finnas ett nytt gångfartsområde vid Smedsholmen, likt det som redan finns på Kanikeplan, där all trafik sker på de gåendes villkor. Fordon får inte köras snabbare än gånghastigheten som motsvarar ungefär fem kilometer i timmen.

Tror du folk har missat de andra bitarna, tror du man bara tänker på att det ska fräschas upp?

– Ja, kanske det. Vi från kommunen har också visat många idébilder över hur det ska bli så jag kan förstå att man ser det på det sättet. 

Det har ju blivit försenat, vad tänker du kring att tidsplanen inte håller?

– Varför den blev uppskjuten från början var för att vi ville gå handlarnas till mötes och låta dem få julledigheten, och det tycker jag är bra eftersom det är tufft för dom. Jag vet att de tittar på tidsplanen nu, mer information än så har jag inte. En sak vi hade med i planeringen var att vi skulle ta det ganska lugnt under sommaren, men det kanske vi inte kan göra utan måste köra på i stället. Men det vill jag göra tillsammans med fastighetsägarna och näringsidkarna. De håller på att sammanställa ett material med olika alternativ.

Den totala budgeten för ombyggnationen är 36,8 miljoner kronor.

Röster från Mjölbybor

Efter Correns rapportering diskuteras Kungsvägenprojektet på sociala medier, här är ett axplock från reaktionerna:

"Att byta ut gamla rör och kablar, är ju ok. Men resten, göra Kungsvägen till en gågata, Mjölby är ingen turist stad! Kostar en massa miljoner som kunde gått till något bättre!!! Trafiken på Burensköldsbron är redan nu för mycket!"

"Jag som gångtrafikant mot station tycker det största problemet med trafiken just nu är att det är så otroligt få bilister som stannar för oss som vill gå över vid övergångsställena."

"Smalna av Kungsvägen och använda Burensköldsvägen är idiotiskt. Tyvärr behövdes det ju grävas av andra anledningar tydligen."

"Tillfälliga trafikljus tack... Man kan ju stå i 15-20 min innan man kommer ut ur smågatora....!"

"Om fler testade att visa lite mer hänsyn till andra trafikanter, släppte fram de som väntar på tvärgatorna och tillämpade blixtlåskörning i rondellen vid vårdcentralen så skulle olycksrisken minska."

"Det är frågan hur länge bron håller,nu när trafiken har ökat så pass mycket!"

"Det är väl ändå övergående och alla städer måste vl se över rörsystem."

"Jag som gångtrafikant mot station tycker det största problemet med trafiken just nu är att det är så otroligt få bilister som stannar för oss som vill gå över vid övergångsställena."

"Kungsvägen kommer inte bli en ggata. Man kommer kunna köra och parkera där precis som tidigare."

"Olyckor på Burensköldsvägen beror inte på ombyggnad av Kungsvägen. Orsaken beror på hur förare av fordon, sparkcykel mm beter sig. Och måste ändå renovera rör och kablar under gatan är det väl ett bra tillfälle att uppdatera det som är ovan mark. Klart att näringsliv livet störs under perioden. Men vi kan stötta dem i vårt handlande."

"Slöseri med skattemedel"

"Det skrivs mycket negativt om ombyggnaden. Jag tror det blir bra. Visst är det bökigt nu. All denna trafik åkte ju förut på Kungsvägen. Just nu får vi ta en annan väg. Köra saktare och ta det lugnt. Ska inte behöva hända olyckor. Skärpning bilister."

"Tänk bara om alla trafikanter kunde göra som man ska i trafiken - visa hänsyn och anpassa sin körning/cykling/gång efter förutsättningarna. Men det är uppenbarligen mycket begärt av många Mjölbybor."

"Det hade underlättat om man satt upp tillfälliga stoppljus i korsningarna på Burensköldsvägen tycker det är hel typ sjukt att Mjölby kommun kan stäng av staden och låta företag behöva i konkurs utan nån ersättning sen över företag vill inte starta något i Mjölby är totalt förestående. Mjölby kommun är ett totalt skämt. Jag är en Invånare som funderar att flytta från denna kommun."

"Är det inte bättre att fokusera på hur, förhoppningsvis, superbra resultatet blir istället för det tillfälliga problemet..? Men har dock full förståelse för alla näringsidkare som ligger utmed Kungsvägen att de har det tufft ekonomiskt!"

"De skulle lagt pengar på gator, trottoarer och cykelvägar istället."

"Grävningen på Kungsvägen var ju nödvändig att göra förr eller senare - utmärkt att man då passar på och gör staden lite finare och trevligare. Så jäkla jobbig är inte omvägen hörni."

"Är orolig att det kommer hända något allvarligt snart. Den vägen (Burensköldsvägen, red anm) är inte gjord för så hård trafik. Många farliga övergångsställen."

"Tycker det är läge att hela kommunen granskas. Det sparas på allt inom omsorgen, skola, dagis, äldreomsorgen, personalen går på knäna, sjukskrivningar ökar... totalt kass i trafik som i omsorgen."

"Och när man ändå håller på med detta, så är det hopplöst att smidigt röra sig runt Mjölby. Är det inte kullersten, 511 farthiner, falluckor så tar vi den ENDA leden runt stan och lägger in ett asfaltsbyte där." 

"Kommunen borde innan ombyggnationen av Kungsvägen gjort en ordentlig utredning om hur de ska leda om trafiken, hur mycket trafiken skulle öka på andra vägar och bedömt om de vägarna är tillräckliga för den nya beläggningen. De borde insett att så inte är fallet och börjat i rätt ände nämligen att restaurera upp övriga vägar och trafikplatser så de klarar av de nya volymerna av trafik. Pinsamt dåligt skött av Mjölby kommun."

" Man vågar inte cykla med barn. Många bilar kör förbi utan att bromsa."

"Man borde ha haft en bättre plan innan Kungsvägen började byggas om."

"Jag och min kompis var en hårsmån på att bli nermejade av en bil som körde om en buss som stannat och släppte över oss på övergångsstället före Burensköldsbron från Kullabergs gatan och mot Gästisparken. Folk gör vansinniga grejer för att komma fram fort och först. Burensköldsbron, Burensköldsvägen och Magasinsgatan är inte gjort för denna trafik som nu är. Sen tror jag inte Kungsvägen, Mjölbys naturliga genomfartsled, blir bättre efter ombyggnad."

"Om fler testade att visa lite mer hänsyn till andra trafikanter, släppte fram de som väntar på tvärgatorna och tillämpade blixtlåskörning i rondellen vid vårdcentralen så skulle olycksrisken minska. Det skulle dock kräva att många släppte prestigen kring att man inte behöver släppa fram någon som egentligen har väjningsplikt..."

Karta: Kungsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!