Generaldirektören: Uppskattar inte att användas som hot

Generaldirektör Jonas Bjelfvenstam på Transportstyrelsen reagerar på Correns granskning:
– Jag tycker det är viktigt att en läkare är tydlig mot sina patienter om vad de tar för tester och vad de kan innebära.
Han uppskattar inte att vårdcentralerna hotar patienter med indraget körkort.

Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam reagerar efter Correns granskning: ”Det problem som kan finnas när det gäller körkortsinnehav och medicinska krav är att människor undviker att söka vård för de är rädda att bli av med körkortet.”

Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam reagerar efter Correns granskning: ”Det problem som kan finnas när det gäller körkortsinnehav och medicinska krav är att människor undviker att söka vård för de är rädda att bli av med körkortet.”

Foto: Ari Luostarinen

Corren granskar2025-05-16 11:00

Vårdcentralen i Österbymo tog ett alkoholtest på Per i smyg. När värdet på peth-provet var förhöjt fick han inte heller veta att han fått en missbruksdiagnos i journalen – av en läkare han aldrig träffat. Correns granskning visar också att vårdcentralen i Österbymo sticker ut i Region Östergötland, där utförs flest peth-prover per listad patient. Enligt verksamhetschefen är peth ett standardprov och att det inte är möjligt att berätta om alla prover för patienterna.

Vårdcentralen i Österbymo tog ett alkoholtest på Per i smyg. Det kostade Per 6 000 kronor att få upprättelse när han anmäldes till Transportstyrelsen - av en läkare som aldrig träffat honom.
Vårdcentralen i Österbymo tog ett alkoholtest på Per i smyg. Det kostade Per 6 000 kronor att få upprättelse när han anmäldes till Transportstyrelsen - av en läkare som aldrig träffat honom.

Läkaren i Österbymo anmälde Per till Transportstyrelsen och han fick betala över 6 000 kronor för att få behålla körkortet. Efter att en annan läkare konstaterat att Per aldrig haft missbruk eller beroende, avskrev Transportstyrelsen hans ärende.

Susanne Svärm, verksamhetschef för Österbymo och Kisa vårdcentraler, har tidigare sagt till Corren att risken för att bli anmäld till Transportstyrelsen kan få positiva effekter:

– För många patienter kan det här hotet om indraget körkort vara det som gör att man faktiskt blir motiverad att ta tag i sin problematik. Vi använder det inte som ett hot, men vi har sett det ibland. Det kan vara det som hjälper patienten.

Vårdcentralen i Österbymo tog ett alkoholtest på Per i smyg. Susanne Svärm, verksamhetschef för vårdcentralerna i Kisa och Österbymo, säger att peth-prov är ett vanligt prov i den medicinska undersökningen.
Vårdcentralen i Österbymo tog ett alkoholtest på Per i smyg. Susanne Svärm, verksamhetschef för vårdcentralerna i Kisa och Österbymo, säger att peth-prov är ett vanligt prov i den medicinska undersökningen.

Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam reagerar på Correns granskning:

– Jag tycker det är viktigt att en läkare är tydlig mot sina patienter om vad de tar för tester och vad de kan innebära. En läkare som bedömer att en person är olämplig som körkortshavare är skyldig att skicka in en anmälan till oss på Transportstyrelsen och detsamma gäller patienter som motsätter sig ytterligare prover. Sen vet jag inte om jag uppskattar att man använder oss som ett hot men man ska som läkare vara tydlig mot patienter med vad som gäller.

Ser du några problem med det och i så fall vilka?

– Det problem som kan finnas när det gäller körkortsinnehav och medicinska krav är att människor undviker att söka vård för de är rädda att bli av med körkortet. Det här egentligen inte nytt men har blivit extra tydligt nu i debatten om peth-testerna. 

Hur skulle du vilja att vården hanterar peth-prover i relation till Transportstyrelsen?

– Läkare ska ta peth-tester om de bedömer att det finns ett behov av sådana tester. Det är grundläggande i sammanhanget. Det har spridits uppgifter i media om att vi på Transportstyrelsen arbetar för att det ska tas fler peth-tester än vad som sker idag och det stämmer inte. Värt att nämna är att vi arbetar för att förändra reglerna och att det inte längre ska räcka med två peth-tester för anmälan från läkare till oss.

”Det har spridits uppgifter i media om att vi på Transportstyrelsen arbetar för att det ska tas fler peth-tester än vad som sker idag och det stämmer inte”, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.
”Det har spridits uppgifter i media om att vi på Transportstyrelsen arbetar för att det ska tas fler peth-tester än vad som sker idag och det stämmer inte”, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Med anledning av medierapporteringen kring peth-prover och risken för att bli av med körkortet har Transportstyrelsen tagit fram statistik som visar att under 2024 drog Transportstyrelsen in runt 430 körkort efter uppgifter om förhöjda peth-värden. I ett pressmeddelande säger myndigheten också att det i de flesta fallen fanns en ställd diagnos om beroende, missbruk eller andra omständigheter som rapporterats av läkare. I 40 ärenden fanns ingen kompletterande information, utan där återkallades körkortet utifrån två peth-tester över gränsvärdet.

Nu ska reglerna ses över och även informationen till läkarna. Transportstyrelsen hoppas ha nya regler på plats under andra halvan av 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!