Västra Götalands län

26 februari 2009 00:00
<p><b>Parkeringen </b><b>vid</b><b />Universitetssjukhuset i Linköping för anställda och "vanligt folk"? Är det inte dags att göra något åt det problemet nu? Det är för de flesta jobbigt nog att behöva uppsöka denna inrättning, utan att först behöva leta parkering? Underbetald personal blir frustrerad redan före sitt arbete när även de måste leta efter någonstans att parkera, parkeringstillståndet är ju ingen garantisedel?</p><p>Kanske ett parkeringsdäck ovanför del av befintlig parkering kan vara en lösning eftersom det knappast kan finnas mera markyta att utnyttja?</p><p>Detta kan väl sedan ökas ut vartefter behovet uppstår. Men det kanske stör den estetiska bilden? Kostar pengar gör det förstås.</p><p>Alla kan kanske inte åka buss till US, vilket nästan verkar vara politikernas tanke?</p><p>Och pendeln från yttre upptagningsområden funkar inte alltid heller, de står ju på tågverkstaden i Tornby.</p><p><b>Micke T</b></p>

Insändare Gör något åt parkeringsproblemet vid US

25 februari 2009 15:00
<p>Om läxornas vara eller icke vara tvista de lärde. Vissa menar att läxor lär eleverna att ta ansvar samt kommunicerar till målsmännen vad barnen gör i skolan. </p><p>Andra tycker att läxor är orättvisa eftersom alla inte kan få hjälp hemifrån. Det argumentet råder många skolor bot på genom att erbjuda läxhjälp, antingen under eller efter skoltid och med frivilligt deltagande. I Linköpings kommun hävdar alla skolor att de ger det stödet, även om en del påpekar att efterfrågan saknas. </p><p>Läxor bör inte ses som kompensation för det som inte hinns med under ordinarie skoltid. Däremot kan läxor vara ett bra komplement för inlärning. Men då måste man också tillstå att alla elever inte får samma stöd hemma. Läxhjälp i skolan blir därför ett villkor för att alla elever ska ha jämlika möjligheter. </p><p>Att slutresultatet sedan inte blir detsamma för alla, är en annan sak. Gemensam startlinje innebär nämligen inte att alla springer i mål samtidigt. Och att det är helt okej är också en viktig läxa.</p>

Ledare Lika möjligheter, olika resultat

Lika möjligheter, olika resultatLika möjligheter, olika resultat
25 februari 2009 14:50
<p>Om du är kvinna, singel, vill bli mamma och inte vill göra barn med en manlig vän eller ragga upp någon på krogen återstår att åka utomlands och inseminera spermier från en anonym donator.</p><p>Och insemination utomlands kommer att vara svenska singelkvinnors enda chans att bli mamma ytterligare ett tag framöver. I alla fall om de väljer bort vännerna och krogen. För i tisdags beslöt riksdagens socialutskott att skjuta en ändring av lagen som förbjuder singelkvinnor att inseminera i Sverige på framtiden.</p><p>Beslutet är olyckligt och omodernt.</p><p>I jämlikhetens namn borde singelkvinnor ha samma rätt till insemination som lesbiska och heterosexuella par. Deras rättigheter skiljer sig inte åt vad gäller adoption - varför ska de göra det när det gäller insemination?</p><p>Sverige tillhör dessutom de länder i världen som har flest singelhushåll. Att då hålla fast vid en förlegad lagstiftning, som diskriminerar singlar är obegripligt. Att göra det för att undvika ännu en prestigeförlust för Kristdemokraterna är helt oacceptabelt. </p>

Ledare Inseminera mera

Inseminera meraInseminera mera
25 februari 2009 09:23
<p><b>Jag vandrar</b> ut från flera av Passagens och Galleri Vända sidas utställningar med känslan av att vara mästrad, utsatt för en lektion av konstvärldens innekrets. Situationen blir inte bättre av att det begärs 30 000 kronor för verk av konstnär som saknar såväl dokumenterad prisstatistik som museirepresentation; konstverk med ett marknadsvärde på kanske 500 kronor.</p><p>Det är de ekonomiska frågorna, svag efterfrågan, kommunikation med kunderna, konstnärernas försörjning och problem att agera på en marknad, som borde stå i centrum i konstdebatten, inte de gymnasiala upptågen på Konstfack.</p><span class="mellanrubrik">Kränkning av andra</span><p>De två omdiskuterade aktionerna på Konstfack, Odells psykbryt och Nugs "Territorial pissing", utraderar gränsen mellan konst och utagerande aktioner. Det är inte lagbrottet i sig utan kränkning av andra människors arbete och skapande som gör att dessa aktioner inte är konst. Om vi accepterar detta som konst blir hela konstbegreppet meningslöst, utan egentligt innehåll.</p><p>Peter Menzels påstående att skadegörelse i form av graffiti kan vara konst är sorgligt. Det kan aldrig vara konst att förstöra konst (klotter på skulpturer) eller andra människors hantverk, eller att kränka andra människors värdighet.</p><span class="mellanrubrik">Vårdar fasader</span><p>Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur AlfaOmega utanför biblioteket? Nej, skulle säkert de flesta konstnärer svara. På samma sätt reagerar vi som lägger ner åtskillig möda på att förvalta byggnader eller våra anställda som vårdar husens fasader. De arbeten som utförs av konstnär Peter Menzel och fasadmurare Janne Landén har samma värde, det kan aldrig vara konst att förstöra resultatet av deras dagsverken.</p><span class="mellanrubrik">Större plats för konsten</span><p>Samtidigt har jag förståelse för den känsla av färglös tristess och maktlöshet som klotterkulturen hämtar sin näring ur. Och särskilt gäller det den obefintliga plats som våra ungdomar har i det offentliga rummet. Här styr i stället den rigida konformism som råder inom plan- och bygglovsverksamheten i stat och kommun. Vår stadsmiljö är riggad ungefär som ett vardagsrum på 50-talet, med tydliga gränser, ungdomar gör sig icke besvär, särskilt inte deras konstnärliga alster. På samma sätt som vi bekräftar unga idrottsbegåvningar i det offentliga, borde ungdomar med konstnärliga talanger få möjligheter.</p><p>I allmänhet borde konsten få ta större plats i det offentliga rummet. Det skulle ge oss mer spännande miljöer och intressanta städer att vistas i.</p><span class="mellanrubrik">Förmedlar känslor</span><p>Men det kräver betalningsvilja från dem som ska finansiera det hela. En förutsättning för det är att många inom konstsamhället stiger ned från de höga piedestalerna och upprättar en kommunikation med vanligt folk.</p><p>Konst är som bäst när den för dialog med oss, just så som de främsta inom den samtida svenska bildkonsten gör. Peter Dahls fest och glädje, Karin Mamma Anderssons skenbart fridfulla lugn eller Linn Fernström lite trasiga ungdomsvärld. Konst som förmedlar känslor och berättelser som vi kan relatera till.</p><p>Michael Cocozza</p><p>Vd för Botrygg i Linköping</p>

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"

"Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?""Skulle det vara konst om nån klottrade ner Menzels eleganta skulptur Alfa­Omega?"
25 februari 2009 01:00
<p>En födelsedagspresent till bolaget som fyller 100 år. Så beskriver Vattenfalls vd Lars G Josefsson den största svenska företagsaffären i historien: Vattenfalls köp av Nuon, ledande energibolag i Holland. </p><p>Nuon har 2,7 miljoner kunder i hemlandet, Belgien och Tyskland. Det som främst lockar med bolaget sägs vara dess framsteg inom havsbaserad vindkraft. Men över 90 procent av elproduktionen hämtas från kolkraft och gas. Något som fått kritiker, med Miljöpartiet i spetsen, att opponera sig mot affären. Statligt ägda Vattenfall bör inte köpa på sig mer fossila energikällor utan investera sitt överskott i förnybar energi, menar man - en åsikt som näringsminister Maud Olofsson delade innan hon hamnade i regeringen. </p><p>Den kritiken håller dock inte. Vattenfall har långtgående klimatmål för sin verksamhet - bolagets energiförsörjning ska till exempel vara helt ren från koldioxid år 2050 - och får i och med köpet av Nuon och liknande affärer större möjlighet att påverka Europas elproduktion. Miljöfrågor är och förblir internationella. Kolkraften försvinner inte bara för att Sverige och Vattenfall skulle ignorera den. </p><p>Näringsministern ger affären sitt godkännande. Hon understryker Vattenfalls ambitioner att sänka Nuons koldioxidutsläpp genom att konvertera till biobränsle och investera i förnybar energi. Och ur miljösynpunkt är köpet troligtvis lyckat. Det är alltså inte Nuon som är kruxet med jätteaffären. Problemet ligger hos Vattenfall. </p><p>Staten bör inte äga bolag. Det är en uppfattning som även gäller Vattenfall och som inte förändras bara för att bolaget går bra och inbringar pengar till statskassan - till skillnad från Saab som skulle vara en ren förlustaffär för staten att köpa. </p><p>Sett ur ett konsumentperspektiv är Vattenfalls expansion ytterligare ett problem. På den svenska marknaden regerar tre elleverantörer: Vattenfall, Eon och Fortum. Ägarförhållandena skiljer sig bolagen emellan, men för konkurrenssituationen gör det varken till eller från. Eftersom nybyggen inom både kärnkraft och vattenkraft är förbjudet i Sverige är det omöjligt för mindre företag att slå sig in i dessa branscher. Enda sättet är genom förnybara energikällor som vindkraft. Men även på detta område dominerar de tre storbolagen.</p><p>Det finns knappast anledning att hoppas på pressade elpriser när Vattenfall nu stärker sin ställning ute i Europa (bolaget är redan en stark aktör på de danska, tyska och polska marknaderna). Staten skulle visserligen kunna sätta ett vinsttak och se till att en del går tillbaka till konsumenterna. Men det är långt ifrån det optimala scenariot. </p><p>Det vore i stället att fler mindre, privata aktörer fick konkurrera på en fri, konsumentstyrd elmarknad. Då skulle leverantörerna få tävla om kunderna genom låga priser och förnyelsebara energisatsningar. Det energioligopol som bildats i Sverige och sväller ut över Europas gränser gör tyvärr inte att det går i den riktningen.</p><p>Citat: <b>"Uppfattningen att staten inte bör äga bolag förändras inte för att Vattenfall går bra."</b></p>

Ledare Vattenfall stärker sin position i eloligopolet

Vattenfall stärker sin position i eloligopoletVattenfall stärker sin position i eloligopolet
25 februari 2009 00:00
<p><b>Som veterinär </b>och privatperson håller jag helt med om att det vore önskvärt med ständig jour. Som företagare kan jag tyvärr konstatera att underlaget för detta inte finns i dagsläget. Trots att många upplever att djurvård är dyrt, har branschen som helhet marginaler som de flesta företag skulle fnysa åt.</p><p>Att blanda ihop ekonomi med behovet av vård för våra husdjur är inte kul, men jag måste vara realist. De nyrekryteringar och investeringar som krävs är det få som vill betala för - annat än vid behov.</p><p>Vi har en högre taxa på jourtid, vilket de flesta djurägare accepterar. Trots det är det sällan en jul- eller midsommarhelg går ihop. Jag får ibland tipset att höja priset på vardagar för att finansiera jouren. Men, vilket jag kan förstå, visar erfarenheten att många då väljer en annan klinik/sjukhus under dagtid och det är då den absoluta merparten av besöken kommer.</p><p>Det är lätt att säga att man gärna betalar mer för en vaccination eller kastration för att få tillgång till jour dygnet runt. Men när det väl gäller - hur många skulle i ärlighetens namn också göra det?</p><p>Vi försöker att upprätthålla så hög servicenivå som möjligt. Vi har öppet 365 dagar om året och har bemanning dygnet runt för inneliggande djur. Som påpekats finns det dock både regelverk och en mänsklig aspekt att ta hänsyn till. Jag är stolt!</p><p><b>Björn Lindevall, veterinär och VD på Valla Djurklinik</b></p>

Insändare Inget underlag för ständig jour för djurvård

25 februari 2009 00:00
Göteborg

Totalstopp i Saabfabriken

25 februari 2009 00:00
<p><b>Signaturen </b><b>"</b><b>FEB</b><b>"</b><b />ondgjorde sig den 16/2 över den dåliga snöröjningen i Lambohov och tyckte att om det bara skulle göras dåligt så var det bättre att det inte görs alls. Det skulle i alla fall bli billigare för skattebetalarna.</p><p>Jag kan informera "FEB" om att hans tanke redan slagit rot hos snöröjningsansvariga i Malmslätt. Här har gång- och cykelvägen mellan Kärna Hembygdsgård, bakom Kärna skola, och fram till Gamla Ledbergsvägen varken plogats eller sandats under den innevar-ande vintern.</p><p>Landstinget skall dra in de fria utomhusrullatorerna och kommunen slutar att sanda. Är det en gemensam komplott mot oss äldre?</p><p><b>AMBULANS</b></p>

Insändare Dåligt snöröj i Malmslätt

24 februari 2009 14:05
<p>Engelska skolan vill utöka verksamheten i Linköping med ytterligare två årskurser: 4 och 5. Dagens omkring 600 elever ska bli en bra bit över 900 inom ett par års tid. Det är utmärkt.</p><p>Men Skolinspektionen sätter käppar i hjulet för planerna. I sin ansökan till Skolinspektionen medger nämligen Engelska skolan att man vill införa betyget icke godkänd (IG) redan på mellanstadiet - vilket inte är tillåtet. För att Skolinspektionen ska ge sitt ja till att bevilja Engelska skolan kommunala bidrag måste antingen ansökan formuleras om eller Skolinspektionens beslut överklagas.</p><p>För en friskola som har gjort sig ett namn på att hävda vikten av disciplin, ordning och reda borde det inte vara någon stor grej att anpassa sig till de regler som faktiskt råder. I alla fall ett litet tag till - snart blir det ju tillåtet att sätta betyg betydligt tidigare än i dag. Valfriheten och den pedagogiska mångfalden i Linköping har allt att vinna på att Engelska skolan gör det och därmed kan expandera.</p>

Ledare Engelska skolan får snart som den vill

24 februari 2009 01:00
Krönika

Birgitta Ohlsson: Nationalism aldrig lösningen

24 februari 2009 00:00
<p><b>Det vore </b>bra om det grusades på gång- och cykelbanan i Skäggetorp närmare bestämt den som går runt i den yttre närmast Nygårdsvägen. Det räcker inte att bara ploga den.</p><p>Jag var ute och gick runt den i dag, 23/2, och höll på att slå halvt ihjäl mig på grund av halkan. Det slarvas med detta ofta. Det måste vara billigare att grusa än att personer får en massa benbrott. Jag har halkat men inget brutit än! Skärpning!</p><p><b>Grusa gång- </b><b>och cykelbanan</b></p>

Insändare Dåligt grusade gångbanor

24 februari 2009 00:00
Trollhättan

Saab på egen väg

23 februari 2009 18:50
Göteborg

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 18:47
Trollhättan

Flera intressenter vill gå in i Saab

23 februari 2009 00:00
Göteborg

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 00:00
Trollhättan

Flera vill gå in i Saab

Flera vill gå in i SaabFlera vill gå in i Saab
23 februari 2009 00:00
<p><b>Jag vill </b>bara säga min åsikt i debatten om att man skall stanna hemma från jobbet när man är sjuk.</p><p>Är det rimligt att en arbetstagare som tjänar ganska långt under en genomsnittlig lön ska betala cirka 1 200 kronor i löneavdrag för att vara hemma i två dagar? Mitt svar är nej.</p><p>Ska man få folk att stanna hemma när man är lite krasslig så får man nog göra ändringar i systemet.</p><p>Har ingen bra lösning på detta, så vi får nog dras med lite hosta och nysningar på våra arbetsplatser ett tag till.</p><p><b>Christer G</b></p>

Insändare Alla har inte råd att förlora 1 200 kronor

23 februari 2009 00:00
Trollhättan

Expert varnar för riskkapitalister

23 februari 2009 00:00
<p><b>Nu måste </b>väl ändå tiden vara inne att slopa fordonsskatten i den form den tas ut i dag. Det duger inte med att bara avskaffa skattemärket - avskaffa hela det nuvarande skattesystemet! Dagens system är dyrt, administrativt krångligt, orättvist, dåligt för miljön och dessutom möjligt att kringgå.</p><p>Dyrt: En alltför stor del av skatten går till kostnad för administration.</p><p>Administrativt krångligt: En stor personalstab sysselsätts för att skicka ut räkningar, påminnelser och skattemärken - helt i onödan.</p><p>Orättvist: Alla med samma bilmodell och årsmodell betalar samma skatt, oavsett hur mycket de utnyttjar vägnätet.</p><p>Dåligt för miljön: Fordonsskattesystemet ger inte fordonsägaren några incitament att begränsa sin körning, eller köra bränslesnålt.</p><p>Möjligt att kringgå: Du kan köra med din bil trots att du inte betalat fordonsskatt.</p><p>Lösning är enkel - lägg fordonsskatten på drivmedlet. Med skatten på drivmedlet bli systemet billigt, administrativt enkelt, rättvist, miljövänligt och dessutom omöjligt att kringgå.</p><p>Billigt: I stort sett hela fordonsskatten kan gå till väginvesteringar - underhåll och nybyggnation.</p><p>Administrativt enkelt: Det finns redan en administration för hantering av bränsleskatt.</p><p>Rättvist: Var och en betalar för det den personen kör - oavsett bilmodell eller årsmodell.</p><p>Miljövänligt: Med skatten på drivmedlet, ger också fordonsskattesystemet stimulans att både köra mindre och bränslesnålare.</p><p>Omöjligt att kringgå: För att kunna köra ditt fordon måste du tanka drivmedel, då kommer du inte undan skatten.</p><p>En annan positiv effekt är att alla utländska fordonsförare också får vara med och betala för den förslitning på vägarna som de orsakar. Det svenska vägnätet, till skillnad från stora delar av vägnätet i södra Europa, har fram till nu varit fritt att nyttja för turister och utländsk nyttotrafik.</p><p>Finns det några nackdelar? Ja, några personer som sysslar med att administrera dagens fordonsskattesystem kommer att behöva byta arbetsuppgifter.</p><p><b>Peter Moberg</b></p>

Insändare Slopa fordonsskatten!

22 februari 2009 00:00
Göteborg

Svante Johansson vann världscupen

Sida 447 av 500
Sida 447 av 500