16 februari 2009 00:00
<p><b>Åkte i </b>går med buss nr 17 från Hackefors. Döm om min förvåning då det visade sig att det var fel på mitt busskort. Jag fick i alla fall åka med, men var tvungen att stanna vid resecentrum för att kolla upp kortet.</p><p>Vad hade hänt om jag hade haft en tid bokad hos en läkare på US? Det visade sig att mitt kort var relativt nytankat, kvarvarande belopp var närmare 200 kronor. Följaktligen tog man kortet ifrån mig. Som plåster på såret fick jag en enkel biljett tillbaka till Hackefors. Denna skulle användas inom tre timmar. Det visade sig att det skulle dröja sju till tio dagar innan jag skulle återfå kortet.</p><p>Jag skulle alltså sitta i Hackefors i över en veckas tid utan någon som helst möjlighet att ta mig någonstans. Om jag hade arbetat, hur hade jag tagit mig dit? Jag grep den sista chans som stod till buds, det vill säga köpa ett nytt busskort.</p><p>Om jag inte hade haft pengar till detta, vad hade då hänt?</p><p>För övrigt är detta tredje gången jag råkat ut för detta elände. Då var emellertid mitt kort tankat med mindre än 100 kronor och då kunde man fixa till ett nytt kort omgående.</p><p>Får det verkligen gå till på detta viset?</p><p><b>Margareta Söderlund</b></p><p><b /></p><p><b>Svar från Östgötatrafiken:</b><b /></p><p><b>Problemen med kort </b>som inte fungerar är tyvärr väl kända för oss. Problemen beror till stor del på att våra nuvarande kortläsare är mycket gamla vilket orsakar läsproblem av korten. Ett annat stort problem är att korten är mycket känsliga för avmagnetisering.</p><p>Ligger kortet nära ett magnetlås, som exempelvis finns i plånböcker och väskor avmagnetiseras de lätt. De kan även vara känsliga för larmplattor i affärer. Är kortet väl avmagnetiserat fungerar det inte längre.</p><p>Att det sedan tar drygt en vecka innan vi kan betala ut kvarvarande belopp beror även detta på dagens system.</p><p>I och med att all redovisning av vad som hänt i alla maskiner och kortläsare tar upp till en vecka att få in, kan vi inte kontrollera ett kort tidigare. Från många mindre entreprenörer sker nämligen avrapportering per post och inte heller varje dag.</p><p>Vi hoppas dock att problemen med skadade kort ska upphöra när vi börjar använda vårt nya system. De nya korten bygger på en annan teknik och är inte lika känsliga på åverkan. Alla transaktioner i systemet kommer att synas mycket snabbare och då kan vi även rätta eventuella felaktigheter fortare.</p><p><b>Leif Johanson,</b><b /></p><p><b>vd, ÖstgötaTrafiken</b></p> Insändare Hur fungerar Östgötatrafikens busskort?