Svar pĂ„ insĂ€ndarna "FörĂ€ldern: Katastrof â logopeder sĂ€gs upp i Linköpings skolor" (16/4), "LĂ€rarna i Linköping: Naivt att tro man kan ersĂ€tta logopedernaâ (17/4) och "Logopederna: "Svik inte eleverna med sprĂ„kstörning" (19/4):
Alla barn har rÀtt till utbildning utifrÄn sina egna förutsÀttningar och skolan har ett ansvar att ge elever möjlighet att utveckla sina kunskaper sÄ lÄngt som möjligt.
Enligt epidemiologiska studier förekommer sprĂ„kstörning i frĂ„nvaro av annan utvecklingsproblematik hos cirka 7â10 procent av alla barn vid skolstarten vilket innebĂ€r att det i Sverige i dag finns runt 100 000 barn och unga i skolĂ„ldern som lever med sprĂ„kstörning.
En individs sprÄkliga förmÄga manifesteras sÄvÀl i talat sprÄk som i skrift. Det finns en betydande samförekomst av sprÄkstörning och dyslexi eftersom lÀs- och skrivförmÄgan Àr ett uttryck för den sprÄkliga kompetensen. Barn med sprÄkstörning har dÀrför en större risk att ocksÄ fÄ diagnosen dyslexi. Samförekomsten Àr enligt vissa studier sÄ hög som 50 procent. Internationell forskning fokuserar i nulÀget mycket pÄ betydelsen av sprÄklig förmÄga och hörförstÄelse för att utveckla lÀsförstÄelsen. HörförstÄelsen vilar i sig pÄ en rad olika sprÄkliga förmÄgor sÄsom ordförrÄd och grammatisk förmÄga.
FörmÄgan att anvÀnda sprÄket för att kommunicera och lÀra genom tal eller skrift Àr avgörande för att kunna klara skolans mÄl. I samtliga Àmnen krÀvs att eleven kan söka och ta till sig information, diskutera muntligt och i skrift, och förstÄ olika begrepp och förhÄllanden.
Svensk och internationell forskning belyser att ungdomar med sprÄkstörning upplever stora svÄrigheter under sin skolgÄng. Elever med sprÄkstörning har sÀrskilda svÄrigheter att nÄ skolans mÄl, och Àven elever som i förskoleÄldern uppvisar endast lÀttare sprÄkliga problem presterar under den förvÀntade nivÄn i skolan. Detta Àr inte förvÄnande dÄ i princip allt lÀrande i skolan sker via den sprÄkliga förmÄgan, antingen genom att lyssna eller genom att lÀsa. Barn mÄste ocksÄ anvÀnda sin sprÄkliga förmÄga för att visa vad de lÀrt sig genom att berÀtta eller producera text i skrift. JÀmfört med andra utvecklingsrelaterade tillstÄnd, som pÄverkar lÀrande och skolsituation Àr sprÄkstörning trots den höga förekomsten mÀrkbart frÄnvarande nÀr det gÀller utvÀrdering av insatser i skolan.
Skolan har ett lagstadgat krav pÄ sig att erbjuda alla elever med en funktionsnedsÀttning som riskerar att inte nÄ mÄlen i skolan stöd som syftar till att sÄ lÄngt som möjligt motverka funktionsnedsÀttningens konsekvenser (Skollag 2010:800, kap 3 §2). Logopeder Àr den yrkesgrupp som har specifik kompetens att stötta elever med sprÄkstörning och dyslexi. Den fyraÄriga logopedutbildningen leder till den specialkompetens som krÀvs för att ge elever med sprÄkstörning det stöd de behöver med den sprÄkliga förmÄgan bÄde i tal och i skrift.
I ljuset av den höga förekomsten och de allvarliga konsekvenser sprÄkstörning och svÄrigheter att lÀra sig lÀsa och skriva medför Àr det mycket angelÀget att logopeder ingÄr i skolornas elevhÀlsoteam.